1. Nieuws

    NPO steekt meer geld in online en on demand

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) is bezig met een transitieslag. Nu steeds meer Nederlanders online boven lineair kiezen, investeert NPO meer in online en on demand activiteiten.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2017
    comments 0
    NPO steekt meer geld in online en on demand
    Foto ANP

    NPO presenteerde het nieuwe beleid op de presentatie van het najaar-televisieseizoen. Naast de aankondiging van nieuwe series en programma’s en terugkeer van oude series zoals Van god los, werd duidelijk dat NPO veel geld gaat steken in de verdere opbouw en uitbreiding van online en on demand. De eerste stap zette de publieke omroep begin juli. Toen werd NPO Start, de opvolger van Uitzending Gemist, in de online tv-markt gezet. En deze vernieuwde online tv-dienst is volgens NPO succesvol en trekt wekelijks al miljoenen bezoekers. Over het aantal abonnees van de betaalvariant, met betere beeldkwaliteit en meer content, werd niets gezegd.

     

    Meer budget

    NPO gaat volgens voorzitter Shula Rijxman drie keer zoveel geld aan de online activiteiten uitgeven. "We willen er zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten", verdedigde Rijxman dit besluit. Maar NPO wil ook geld zien van bedrijven als Google, YouTube en Facebook. Deze verdienen volgens de NPO-voorzitter veel geld aan de creativiteit van programmamakers en programma’s van de publieke omroep. Daar moet uiteindelijk nieuwe Europese wetgeving voor gaan zorgen. Deze moet grote internationale internetplatformen gaan verplichten belasting te betalen in landen waar geld verdiend wordt. In Nederland zouden deze extra belastinginkomsten in de visie van de publieke omroep direct moeten doorvloeien naar het NPO Fonds. Dit fonds is bedoeld om kwaliteitsdrama, documentaires en films te maken en was voorheen bekend als het Mediafonds.

    NPOpublieke omroepinternetonlinelineairon demandmediaconsumptiebudgetgeld

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES GOOD BOYS

      Wat kan er wel allemaal niet fout gaan op één dag? De makers van Superbad, Bad Neighbours en Sausage Party komen met het originele Good Boys. Als hij wordt uitgenodigd voor zijn eerste feestje raakt de twaalfjarige Max in paniek omdat hij niet weet hoe je moet zoenen. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Make Holland great again

    Make Holland great again
    NPO 3 om 20:15 uur
    YUNG DWDD-reporter Sahil Amar Aïssa had de afgelopen maanden één missie. Een geheime missie nog wel: het land een beetje beter maken. Of nou ja, ten minste een poging doen. Is het leven hier dan om te janken? Ben je mal! Maar toch zien we met z’n allen dagelijks dingen die beter kunnen. En als niemand iets doet, verandert er ook niets, toch?

    TV-TIP Savage builds

    Savage builds
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Als kind leer je dat je niet met je eten mag spelen en je mag er al helemaal niet mee gooien. Adam Savage trekt zich daar helemaal niks van aan en heeft een episch voedselgevecht met collega Tory Belleci. De twee bedenken allerlei rare machines om eten naar elkaar te smijten.

    Interview

    • *

      Frans Bauer

      The Voice Senior

      Geer & Goor verlieten met gierende banden hun stoel in The Voice Senior. Enter Frans Bauer als vierde coach naast Marco Borsato, Ilse DeLange en Angela Groothuizen.
      Reacties0 reactie(s)