1. Nieuws

    NPO steekt meer geld in online en on demand

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) is bezig met een transitieslag. Nu steeds meer Nederlanders online boven lineair kiezen, investeert NPO meer in online en on demand activiteiten.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2017
    comments 0
    NPO steekt meer geld in online en on demand
    Foto ANP

    NPO presenteerde het nieuwe beleid op de presentatie van het najaar-televisieseizoen. Naast de aankondiging van nieuwe series en programma’s en terugkeer van oude series zoals Van god los, werd duidelijk dat NPO veel geld gaat steken in de verdere opbouw en uitbreiding van online en on demand. De eerste stap zette de publieke omroep begin juli. Toen werd NPO Start, de opvolger van Uitzending Gemist, in de online tv-markt gezet. En deze vernieuwde online tv-dienst is volgens NPO succesvol en trekt wekelijks al miljoenen bezoekers. Over het aantal abonnees van de betaalvariant, met betere beeldkwaliteit en meer content, werd niets gezegd.

     

    Meer budget

    NPO gaat volgens voorzitter Shula Rijxman drie keer zoveel geld aan de online activiteiten uitgeven. "We willen er zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten", verdedigde Rijxman dit besluit. Maar NPO wil ook geld zien van bedrijven als Google, YouTube en Facebook. Deze verdienen volgens de NPO-voorzitter veel geld aan de creativiteit van programmamakers en programma’s van de publieke omroep. Daar moet uiteindelijk nieuwe Europese wetgeving voor gaan zorgen. Deze moet grote internationale internetplatformen gaan verplichten belasting te betalen in landen waar geld verdiend wordt. In Nederland zouden deze extra belastinginkomsten in de visie van de publieke omroep direct moeten doorvloeien naar het NPO Fonds. Dit fonds is bedoeld om kwaliteitsdrama, documentaires en films te maken en was voorheen bekend als het Mediafonds.

    NPOpublieke omroepinternetonlinelineairon demandmediaconsumptiebudgetgeld

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 TICKETS ZIGGO F1 LIVE

      De Grand Prix van Oostenrijk is 30 juni niet alleen levensecht te volgen op de tribunes bij het circuit, maar ook voor duizenden fans in de Ziggo Dome. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor dit live evenement in de Ziggo Dome weggeven.

    TV-TIP Atomic Blonde

    Atomic Blonde
    om 10:47 uur
    Theron speelt een agente van de Britse geheime dienst MI6, die een dubbelspion moet zien te ontmaskeren in het Berlijn van vlak voor de val van de Muur. Dat vormt de perfecte setting voor een actiefilm met alles wat de liefhebber wil: verwoestende gevechten, het tempo van een Trabant op nitro en ook nog een fijn lesbisch intermezzo.

    TV-TIP Little People, Big World

    Little People, Big World
    TLC om 20:30 uur
    Nu Amy en Matt de brui aan hun huwelijk hebben gegeven, en Matt stiekem het liefst met zijn nieuwe scharrel Caryn naar Arizona verhuizen wil, komt de toekomst van de gezamenlijke boerderij in gevaar. Wordt dit het laatste pompoenenseizoen van de Ro­loffsjes?

    Interview

    • *

      Airen Mylene

      Hotel Rules

      In Hotel Rules verbouwen vijf kandidatenkoppels elkaars hotel of Bed and Breakfast rigoureus. Airen Mylene presenteert. Het winnende koppel ontvangt 25.000 euro.
      Reacties0 reactie(s)