Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    NPO steekt meer geld in online en on demand

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) is bezig met een transitieslag. Nu steeds meer Nederlanders online boven lineair kiezen, investeert NPO meer in online en on demand activiteiten.
    Jarco Kriek
    29 august 2017
    comments 0
    NPO steekt meer geld in online en on demand
    Foto ANP

    NPO presenteerde het nieuwe beleid op de presentatie van het najaar-televisieseizoen. Naast de aankondiging van nieuwe series en programma’s en terugkeer van oude series zoals Van god los, werd duidelijk dat NPO veel geld gaat steken in de verdere opbouw en uitbreiding van online en on demand. De eerste stap zette de publieke omroep begin juli. Toen werd NPO Start, de opvolger van Uitzending Gemist, in de online tv-markt gezet. En deze vernieuwde online tv-dienst is volgens NPO succesvol en trekt wekelijks al miljoenen bezoekers. Over het aantal abonnees van de betaalvariant, met betere beeldkwaliteit en meer content, werd niets gezegd.

     

    Meer budget

    NPO gaat volgens voorzitter Shula Rijxman drie keer zoveel geld aan de online activiteiten uitgeven. "We willen er zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten", verdedigde Rijxman dit besluit. Maar NPO wil ook geld zien van bedrijven als Google, YouTube en Facebook. Deze verdienen volgens de NPO-voorzitter veel geld aan de creativiteit van programmamakers en programma’s van de publieke omroep. Daar moet uiteindelijk nieuwe Europese wetgeving voor gaan zorgen. Deze moet grote internationale internetplatformen gaan verplichten belasting te betalen in landen waar geld verdiend wordt. In Nederland zouden deze extra belastinginkomsten in de visie van de publieke omroep direct moeten doorvloeien naar het NPO Fonds. Dit fonds is bedoeld om kwaliteitsdrama, documentaires en films te maken en was voorheen bekend als het Mediafonds.

    NPOpublieke omroepinternetonlinelineairon demandmediaconsumptiebudgetgeld

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Daniel Craig Collection

      Win de Daniel Craig Collection

      Daniel Craig kruipt dit jaar in No Time to Die voor de laatste keer in de huid van de geliefde geheime agent. De Daniel Craig Collection bundelt al zijn Bond-films tot dusver. Totaal TV mag deze boxset met Casino Royale, Quantum of Solace, Skyfall en Spectre drie keer weggeven.

    TV-TIP The sky is the limit: Rijk en succesvol in Nederland

    The sky is the limit: Rijk en succesvol in Nederland
    SBS6 om 20:30 uur
    In deze nieuwe realityserie geven de rijkste mensen van Nederland een kijkje in hun luxe leventje.

    TV-TIP Love Locks

    Love Locks
    RTL 8 om 20:30 uur
    De dochter van Lindsey studeert een semester in Parijs. Lindsey gaat een weekend op bezoek en komt haar ex tegen.

    Interview

    • Winston Gerschtanowitz in Marble Mania

      Winston Gerschtanowitz

      Marble Mania

      In de familieshow Marble Mania strijden drie BN’ers in verschillende behendigheidsspellen en spectaculaire knikkerraces tegen elkaar. Presentator Winston Gerschtanowitz staat de knikkeraars bij. De races worden van commentaar voorzien door Jack van Gelder. We spraken Winston over deze nieuwe show.
      Reacties0 reactie(s)