1. Nieuws

    NPO volgt FOX Sports en Discovery met Amerikaanse manier onderhandelen

    De afkorting NPO van de Nederlandse publieke omroep verraadt de afkomst al. De NPO is Nederlands. Maar het lijkt erop dat het de Amerikaanse manier van onderhandelen met tv-aanbieders overneemt.
    Jarco Kriek
    29 november 2017
    comments 9
    NPO volgt FOX Sports en Discovery met Amerikaanse manier onderhandelen
    Foto ANP

    De NPO heeft te maken met tegenvallende STER reclame-inkomsten en heeft als opdracht van mediaminister Arie Slob meegekregen dit tekort zelf op te lossen. Doet men dit niet dan moet de NPO het vanaf 2019 met zestig miljoen euro per jaar minder doen. Een deel van de wegvallende reclame-inkomsten hoopt de NPO bij tv-aanbieders als Ziggo en KPN te vinden. Ze zouden meer vergoeding voor de doorgifte van zenders van de NPO moeten betalen. Dat is een kromme situatie. Aanbieders zijn namelijk verplicht om de belangrijkste tv- en radiozenders van de NPO in het standaardpakket aan alle klanten aan te bieden. Deze zenders zijn onderdeel van een totaalpakket van diensten dat aanbieders bij de NPO afnemen. En de prijs van dit totaalpakket moet in de door NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman opgelaten proefballon dus omhoog.


    Amerikaans onderhandelen

    NPO lijkt met de nieuwe strategie dezelfde weg te willen gaan die onlangs door FOX Sports en Discovery Networks in Nederland werd bewandeld. Beide Amerikaanse mediabedrijven bezitten de uitzendrechten van voor aanbieders ‘must haves’. In het geval van FOX Sports voetbalcompetitie Eredivisie. Discovery Communications heeft tal van uitzendrechten voor de Nederlandse markt van sportevenementen zoals de Olympische Spelen in bezit. Voor deze uitzendrechten werd veel geld betaald. Eigenlijk naar later bleek teveel om een goed verdienmodel te exploiteren. En dus werd de troefkaart 'must haves' uitgespeeld. Het aangeboden content is voor aanbieders te belangrijk om uit het aanbod te halen. Dus bij nieuwe distributieovereenkomsten werd de doorgifteprijs dusdanig naar boven bijgesteld dat er voor FOX Sports en Discovery Networks plots wel een met zwarte cijfers geschreven verdienmodel aanwezig is. De extra vergoeding die aanbieders hiervoor moeten betalen, komt vroeg of laat, linksom of rechtsom, via het tv-abonnement op het bordje van de tv-kijker terecht.

     

    Meer geld

    En dus lijkt ook de NPO deze lijn te willen volgen. NPO is niet alleen een 'must have', maar moet ook nog eens verplicht door aanbieders in het standaardpakket aangeboden worden. Voldoende kansen dus voor NPO om meer geld bij aanbieders weg te halen. Maar of dit onbeperkt kan, is de vraag. NPO krijgt niet alleen te maken met financiële kaders waarbinnen men moet blijven en die mogelijk door aanbieders bij een rechter getoetst kunnen worden. Het krijgt tevens te maken met de publieke opinie. Veel Nederlanders vinden dat de NPO eerst in de eigen organisatie moet snijden alvorens de doorgifteprijs te verhogen. Men wijst hierbij onder meer op hoge salarissen die bij de publieke omroep verdiend worden. Want ook bij de NPO geldt dat een hogere inkoopprijs door aanbieders vroeg of laat in het tv-abonnement verrekend wordt. Ook al stelt de NPO dat aanbieders de prijzen niet hoeven te verhogen, maar extra inkoopkosten van de eigen winsten te kunnen betalen.

     

    RTL en SBS

    Daarnaast speelt er een ander spel op de achtergrond. Want ook commerciële zendergroepen als RTL en SBS Broadcasting hebben met dezelfde tegenvallende reclame-inkomsten als de NPO te maken. Als aanbieders met het plan van de NPO meegaan om meer geld voor de zenders te betalen dan maakt dit de onderhandelingspositie van aanbieders slechter bij nieuwe afspraken met commerciële zendergroepen. Dit zou er uiteindelijk toe kunnen leiden dat tv-abonnementen zeer prijzig worden. En dat is voor de aanbieders van traditionele tv een slechte ontwikkeling. Nederlanders zouden hierdoor nog sneller het traditionele tv-abonnement voor een OTT-kijkvorm kunnen gaan inleveren. Iets dat uiteindelijk in de huidige situatie ook weer slecht voor de inkomsten van de NPO is. De publieke omroep geeft namelijk content in de vorm van live tv-kijken en NPO Start gratis OTT via internet weg.

    NPOpublieke omroepdistributiedistributieovereenkomstdoorgifte]doorgiftevergoedingaanbiedersabonnementenEurosportZIGGODiscovery Travel & LivingKPNDiscvery NetworksFOX Sports

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP UEFA Champions League kwalificaties: PSV - FC Basel

    UEFA Champions League kwalificaties: PSV - FC Basel
    Veronica om 19:30 uur
    Trainer Mark van Bommel staat voor een zware klus: drie voorrondes Champions League zien te overleven teneinde deel te mogen nemen aan het miljoenenbal. Eerst maar eens zien te winnen van het Zwitserse FC Basel, dat vorig seizoen nog Vitesse uit de Europa League hield.

    TV-TIP Station 19

    Station 19
    Net5 om 20:30 uur
    Station 19 is de vlammende spin-off van Grey's Anatomy waarin knappe brandweerlieden lief en leed delen. In het tweede seizoen wordt avontuur en drama weer op spectaculaire wijze afgewisseld, waardoor het huwelijk van Andy en Jack even op zich moet laten wachten.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)