1. Nieuws

    NPO volgt FOX Sports en Discovery met Amerikaanse manier onderhandelen

    De afkorting NPO van de Nederlandse publieke omroep verraadt de afkomst al. De NPO is Nederlands. Maar het lijkt erop dat het de Amerikaanse manier van onderhandelen met tv-aanbieders overneemt.
    Jarco Kriek
    29 november 2017
    comments 9
    NPO volgt FOX Sports en Discovery met Amerikaanse manier onderhandelen
    Foto ANP

    De NPO heeft te maken met tegenvallende STER reclame-inkomsten en heeft als opdracht van mediaminister Arie Slob meegekregen dit tekort zelf op te lossen. Doet men dit niet dan moet de NPO het vanaf 2019 met zestig miljoen euro per jaar minder doen. Een deel van de wegvallende reclame-inkomsten hoopt de NPO bij tv-aanbieders als Ziggo en KPN te vinden. Ze zouden meer vergoeding voor de doorgifte van zenders van de NPO moeten betalen. Dat is een kromme situatie. Aanbieders zijn namelijk verplicht om de belangrijkste tv- en radiozenders van de NPO in het standaardpakket aan alle klanten aan te bieden. Deze zenders zijn onderdeel van een totaalpakket van diensten dat aanbieders bij de NPO afnemen. En de prijs van dit totaalpakket moet in de door NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman opgelaten proefballon dus omhoog.


    Amerikaans onderhandelen

    NPO lijkt met de nieuwe strategie dezelfde weg te willen gaan die onlangs door FOX Sports en Discovery Networks in Nederland werd bewandeld. Beide Amerikaanse mediabedrijven bezitten de uitzendrechten van voor aanbieders ‘must haves’. In het geval van FOX Sports voetbalcompetitie Eredivisie. Discovery Communications heeft tal van uitzendrechten voor de Nederlandse markt van sportevenementen zoals de Olympische Spelen in bezit. Voor deze uitzendrechten werd veel geld betaald. Eigenlijk naar later bleek teveel om een goed verdienmodel te exploiteren. En dus werd de troefkaart 'must haves' uitgespeeld. Het aangeboden content is voor aanbieders te belangrijk om uit het aanbod te halen. Dus bij nieuwe distributieovereenkomsten werd de doorgifteprijs dusdanig naar boven bijgesteld dat er voor FOX Sports en Discovery Networks plots wel een met zwarte cijfers geschreven verdienmodel aanwezig is. De extra vergoeding die aanbieders hiervoor moeten betalen, komt vroeg of laat, linksom of rechtsom, via het tv-abonnement op het bordje van de tv-kijker terecht.

     

    Meer geld

    En dus lijkt ook de NPO deze lijn te willen volgen. NPO is niet alleen een 'must have', maar moet ook nog eens verplicht door aanbieders in het standaardpakket aangeboden worden. Voldoende kansen dus voor NPO om meer geld bij aanbieders weg te halen. Maar of dit onbeperkt kan, is de vraag. NPO krijgt niet alleen te maken met financiële kaders waarbinnen men moet blijven en die mogelijk door aanbieders bij een rechter getoetst kunnen worden. Het krijgt tevens te maken met de publieke opinie. Veel Nederlanders vinden dat de NPO eerst in de eigen organisatie moet snijden alvorens de doorgifteprijs te verhogen. Men wijst hierbij onder meer op hoge salarissen die bij de publieke omroep verdiend worden. Want ook bij de NPO geldt dat een hogere inkoopprijs door aanbieders vroeg of laat in het tv-abonnement verrekend wordt. Ook al stelt de NPO dat aanbieders de prijzen niet hoeven te verhogen, maar extra inkoopkosten van de eigen winsten te kunnen betalen.

     

    RTL en SBS

    Daarnaast speelt er een ander spel op de achtergrond. Want ook commerciële zendergroepen als RTL en SBS Broadcasting hebben met dezelfde tegenvallende reclame-inkomsten als de NPO te maken. Als aanbieders met het plan van de NPO meegaan om meer geld voor de zenders te betalen dan maakt dit de onderhandelingspositie van aanbieders slechter bij nieuwe afspraken met commerciële zendergroepen. Dit zou er uiteindelijk toe kunnen leiden dat tv-abonnementen zeer prijzig worden. En dat is voor de aanbieders van traditionele tv een slechte ontwikkeling. Nederlanders zouden hierdoor nog sneller het traditionele tv-abonnement voor een OTT-kijkvorm kunnen gaan inleveren. Iets dat uiteindelijk in de huidige situatie ook weer slecht voor de inkomsten van de NPO is. De publieke omroep geeft namelijk content in de vorm van live tv-kijken en NPO Start gratis OTT via internet weg.

    NPOpublieke omroepdistributiedistributieovereenkomstdoorgifte]doorgiftevergoedingaanbiedersabonnementenEurosportZIGGODiscovery Travel & LivingKPNDiscvery NetworksFOX Sports

    Reacties

  1. TV-TIP WK Kwalificatie Vrouwen

    WK Kwalificatie Vrouwen
    Veronica om 18:30 uur
    Vandaag is het Zwitserse Schaffhausen de return van de play-off voor het WK van 2019 in Frankrijk tussen Zwitserland en Oranje. Lineth Beerensteyn verving sterspeelster Vivianne Miedema tegen Denemarken en deed dat enorm goed. Vanavond kan ze Oranje naar het WK schieten.

    Doe mee en win!

    • *

      3X VIP-PAKKET ROBIN HOOD

      Robin van Loxley, een door oorlog geharde kruisvaarder, keert met hulp van de Moorse commandant Little John na jaren terug naar Engeland. Thuis heerst er armoede onder de inwoners van Nottingham dankzij een meedogenloze sheriff. Totaal TV mag drie keer een VIP-pakket voor dit actie-avontuur weggeven, met daarin een pijl-en-boog-pen, een Robin Hoodie en natuurlijk twee kaartjes voor de film.

    TV-TIP Lay The Favourite

    Lay The Favourite
    SBS9 om 20:30 uur
    Rebecca Hall is helemaal klaar voor een nieuwe start en gaat in Las Vegas aan de slag als serveerster. Ze krijgt al snel een baan aangeboden door beroepsgokker Bruce Willis. Gezien de toch niet misse acteurs en regisseur, had dit best leuk kunnen worden. Helaas wil het alleen nergens van de grond komen.