NPO volgt mediaconsumptie kijkers: van lineair naar online
De NPO moet in de komende jaren een 100 miljoen euro per jaar gaan bezuinigen. Hierdoor is het niet te vermijden dat het aantal lineaire zenders beperkter wordt. Dit leidt tot een verdere transitie van van lineaire naar online content. NPO volgt hierbij de kijkers. Een groeiend aantal Nederlanders kijkt namelijk minder of zelfs helemaal niet meer lineair en consumeert media vooral of uitsluitend online. Bij de seizoenpresentatie liet NPO-bestuursvoorzitter Frederieke Leeflang weten dat de kijker in het seizoen 2024 – 2025 nog weinig van de transitie naar online merkt. Maar daarna zal de NPO niet meer zoveel programma’s bestellen die hoofdzakelijk voor lineaire distributie bestemd zijn.
Online
Het is de bedoeling dat de publieke omroep meer mensen gaat bereiken via de online dienst NPO Start en de betaalvariant NPO Plus. Hierdoor wil de NPO de band behouden met jongeren, die minder goed te bereiken zijn met traditionele media. Als de NPO deze woorden daadwerkelijk in praktijk gaat uitvieren dan lijkt het einde van NPO 3FM als lineaire radiozender met FM- en DAB+ etherdistributie nabij te zijn. De NPO moet ook wel inzetten op verdere digitalisering van content omdat dit een nadrukkelijke wens is van de regeringspartijen, die in het coalitieakkoord is opgenomen.
Bezuiniging
De NPO wil niet alleen bezuinigen door tv- en videocontent online te gaan aanbieden, maar ook door te snoeien in de wildgroei van websites en apps. Daarnaast gaat het mes in de interne organisatie door meer samenwerking tussen publieke omroepen en gebruik van elkaars studio’s. NPO maakt op een later tijdstip bekend welke lineaire kanalen gaan verdwijnen.