NPO wil frequentie Digitenne overnemen

De Nederlandse publieke omroep (NPO) wil de frequentie
overnemen waarop nu de publieke omroep via het KPN tv-product Digitenne te zien
is. Dat meldt Villamedia.
Het ministerie van Economische Zaken moet nog een beslissing
over de toekomst van digitale ethertelevisie nemen. De verwachting is dat voor
de periode na 31 januari – tot deze datum lopen de huidige vergunningen –nieuwe uitzendvergunningen beschikbaar komen. De NPO heeft de interesse in een
brief aan de overheid bekendgemaakt. Door gebruik van de bandbreedtebesparende
DVB-T2 uitzendtechniek kunnen – mogelijk in combinatie met de nieuwe HEVC
compressietechniek – de publieke tv-zenders in HD-kwaliteit via de ether
uitgezonden worden.
NPO wil meer zeggenschap over distributie
Door de uitzendvergunning zelf te exploiteren, wil de NPO
meer zeggenschap krijgen over de distributie van de eigen kanalen. Via HbbTV kan
men daarnaast eigen interactieve- en video on demand-diensten zonder
tussenkomst van tv-aanbieders via de ether de huiskamer in brengen. NPO-baas
Henk Hagoort ziet ook mogelijkheden voor andere mediabedrijven om zich bij dit
initiatief aan te sluiten. Arno Otto – managing director Digital bij RTL – wees
tijdens het Mediapark Jaarcongres het idee niet direct van de hand, maar vraagt
zich wel hardop af of lineaire broadcasting via de ether in de toekomst door de
opkomst van online en Over The Top (OTT) diensten nog noodzakelijk is. NPO wil
ook in de toekomst de HD-zenders gratis via DVB-T2 aanbieden.










