1. Nieuws

    NPO wil namen publieke tv- en radiozenders wijzigen

    De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat haar radio- en televisiezenders beter herkenbaar maken door de letters NPO te gebruiken voor de huidige zendernamen.
    12 maart 2013
    comments 1
    NPO wil namen publieke tv- en radiozenders wijzigen
    De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat haar radio- en televisiezenders beter herkenbaar maken door de letters NPO te gebruiken voor de huidige zendernamen.

    Met één sterke naam op radio, tv en internet wil de NPO online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Youtube, Google en Apple. "Die slag dreigen we nu te verliezen", zegt Henk Hagoort, bestuursvoorzitter van de NPO. Voor de kijker en luisteraar wordt het volgens hem duidelijker want de link tussen Nederland 1 en Uitzending Gemist wordt nu onvoldoende gelegd.

    NPO App, NPO.nl of NPO Radio

    Als je straks een programma op NPO 1, NPO 2 of NPO 3 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet. Hagoort licht toe: "NPO staat voor wat wij zijn: Nederlands en voor het publiek. De naam NPO wordt bijna altijd gebruikt als het over de publieke omroep gaat. Het is daarom logisch om die afkorting te gebruiken. Voor het publiek is straks beter herkenbaar welke programma's door de publieke omroepen zijn gemaakt." Het is nog niet duidelijk of een zendernaam als 3FM geheel verdwijnt, wel staat vast dat onder meer Radio 2 NPO Radio 2 wordt en de naam Nederland ook verdwijnt bij de TV-zenders.

    Kritiek op plannen NPO

    In Hilversum vallen de naamsveranderingen vooral in tijden van enorme bezuinigingen niet overal in goede aarde: "Voor welk probleem is dit de oplossing", vraagt een omroepdirecteur zich af tegenover De Telegraaf. Het aanpassen van de logo's en het doorvoeren van de wijzigingen op de schermen kost de NPO in totaal ruim anderhalve ton. De bekende ruitvorm van de logo's en bijbehorende kleuren blijven gehandhaafd. Ook de individuele omroeplogo's blijven in de toekomst zichtbaar. Wanneer de wijzigingen daadwerkelijk zichtbaar worden, is nog niet bekendgemaakt.
    NPOzendernaamRadio 1Nederland 1Publieke Omroep

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Ockels erfenis

    Ockels erfenis
    NPO 2 om 19:25 uur
    De meeste documentaires over iconische figuren zijn alleen maar positief, met zo nu en dan een kleine kanttekening. Deze docu toont dat Wubbo Ockels helemaal niet zo een leuke man was. De Nederlandse astronaut raakte zo geobsedeerd met het redden van de aarde dat hij zijn familie verwaarloosde en collega's tegen zich in het harnas joeg.

    TV-TIP Indiana Jones and the Temple of Doom

    Indiana Jones and the Temple of Doom
    om 10:39 uur
    Na een incident in een nachtclub in Shanghai slaat Indiana Jones op de vlucht met zijn hulpje Short Round en zangeres Willie Scott. Het trio belandt in een klein dorpje waar een magische steen is gestolen en kinderen zijn ontvoerd om te werken in de mijn. Jones besluit de dorpelingen te helpen.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)