1. Nieuws

    NPO wil namen publieke tv- en radiozenders wijzigen

    De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat haar radio- en televisiezenders beter herkenbaar maken door de letters NPO te gebruiken voor de huidige zendernamen.
    12 maart 2013
    comments 1
    NPO wil namen publieke tv- en radiozenders wijzigen
    De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat haar radio- en televisiezenders beter herkenbaar maken door de letters NPO te gebruiken voor de huidige zendernamen.

    Met één sterke naam op radio, tv en internet wil de NPO online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Youtube, Google en Apple. "Die slag dreigen we nu te verliezen", zegt Henk Hagoort, bestuursvoorzitter van de NPO. Voor de kijker en luisteraar wordt het volgens hem duidelijker want de link tussen Nederland 1 en Uitzending Gemist wordt nu onvoldoende gelegd.

    NPO App, NPO.nl of NPO Radio

    Als je straks een programma op NPO 1, NPO 2 of NPO 3 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet. Hagoort licht toe: "NPO staat voor wat wij zijn: Nederlands en voor het publiek. De naam NPO wordt bijna altijd gebruikt als het over de publieke omroep gaat. Het is daarom logisch om die afkorting te gebruiken. Voor het publiek is straks beter herkenbaar welke programma's door de publieke omroepen zijn gemaakt." Het is nog niet duidelijk of een zendernaam als 3FM geheel verdwijnt, wel staat vast dat onder meer Radio 2 NPO Radio 2 wordt en de naam Nederland ook verdwijnt bij de TV-zenders.

    Kritiek op plannen NPO

    In Hilversum vallen de naamsveranderingen vooral in tijden van enorme bezuinigingen niet overal in goede aarde: "Voor welk probleem is dit de oplossing", vraagt een omroepdirecteur zich af tegenover De Telegraaf. Het aanpassen van de logo's en het doorvoeren van de wijzigingen op de schermen kost de NPO in totaal ruim anderhalve ton. De bekende ruitvorm van de logo's en bijbehorende kleuren blijven gehandhaafd. Ook de individuele omroeplogo's blijven in de toekomst zichtbaar. Wanneer de wijzigingen daadwerkelijk zichtbaar worden, is nog niet bekendgemaakt.
    NPOzendernaamRadio 1Nederland 1Publieke Omroep

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN THE BEACH BUM

      Moondog is een succesvolle dichter die zijn leven volgens zijn eigen regels leeft. Samen met zijn rijke vrouw is het leven één groot feest vol drugs en drank. Wanneer het noodlot plotseling toeslaat, moet hij zich echter herpakken en zich richten op zijn grote talent: schrijven. Totaal TV mag vijf keer twee kaarten voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Coming to America

    Coming to America
    om 14:01 uur
    Murphy schittert in deze amusante comedy als een Afrikaanse prins die weigert met het mooie meisje te trouwen dat door zijn vader is uitgezocht. In plaats daarvan reist hij undercover naar New York om een intelligente, onafhankelijke vrouw te vinden. Murphy wordt vergezeld door Hall en bekijkt het land met een naïeve blik en een onverwoestbare grijns. Hij ziet wel wat in Headley, maar zij heeft al wat met de botte LaSalle.

    TV-TIP Mars tegen Venus

    Mars tegen Venus
    Net5 om 20:30 uur
    Als je als man moet kiezen, ga je dan voor een kale knar of voor een stotterend apparaat? En wat heeft een vrouw nou liever naast zich op de bank zitten: een stoere Viking of een driftig geëpileerde metroman? In Mars tegen Venus nemen de teams van Jan Versteegh en Leonie ter Braak het tegen elkaar op om antwoord te vinden op die ene, allesomvattende vraag: wie kent de andere sekse het beste?

    Interview

    • *

      Olav Mol

      Formule 1

      Met een tegensputterende Renault-motor kon Max Verstappen geen gooi naar de wereldtitel doen. Brengt zijn nieuwe Honda daar verandering in?
      Reacties0 reactie(s)