NPO wil radio-aanbod anders gaan indelen: aanvraag toestemming NPO BLEND
NPO stelt dat de toevoeging van NPO BLEND nodig is om ‘zo goed mogelijk uitvoering te geven onze de wettelijke publieke mediataak is het belangrijk dat het aanbod van de publieke omroep aansluit bij de behoeftes van een zo breed mogelijk publiek’. NPO BLEND was een experiment waarvoor NPO een tijdelijke toestemming had gekregen. De radiozender is online en via het digitale radionetwerk DAB+ te beluisteren. NPO BLEND moet in de visie van NPO de plaats gaan innemen van een huidig radiokanaal. Welk kanaal NPO gaat afstoten, is op dit moment nog niet bekend.
Toegevoegde waarde
“NPO BLEND is een cruciale toevoeging aan het bestaande audioaanbod van de publiek omroep. NPO BLEND wil Nederlanders met een diverse (culturele) achtergrond een thuis en een plek geven in het radiolandschap, met een breed aansprekend muziekformat en ruimte voor verdieping en interactie. Het is een unieke mix, variërend van r&b, afro, (neo-)soul tot hiphop, met veel classics uit de jaren 1990 tot 2010. Specifieke artiesten die nu een vaste plek krijgen binnen ons audio-portfolio zijn artiesten zoals RIMON, Willem, Winne, Re-Play en Naomi Sharon. Zij staan voor een breed aanbod in R&B en hiphop, met een mix van hedendaagse en klassieke tracks. Met deze nieuwe zender sluiten we beter aan bij de behoeftes van veel Nederlanders met een bi-culturele achtergrond, waar de publieke omroep op dit moment nog niet voldoende in slaagt”, zo stelt NPO.
Verontwaardiging
Aan de mogelijk definitieve toestemming voor NPO BLEND gaat een marktconsultatie vooraf. Daarbij gaan in ieder geval twee partijen hun ongenoegen uiten over de aanvraag van NPO. Eerder lieten Nico Silvius van Vibe en Bart Meuleman van GLXY al aan Totaal TV weten de definitieve komst van NPO BLEND overbodig en marktverstorend te vinden. Beide commerciële radiozenders zijn al enkele jaren actief met een soortgelijk muziekformat als NPO BLEND. De komst van NPO BLEND met een jaarlijks budget van twee miljoen euro – ongeveer tien keer zo hoog als de commerciële concurrenten – wordt als marktverstorend gezien.