1. Nieuws

    NPO wil via Ziggo en KPN toeslag op tv-kijken

    Het hoge woord is eruit. De NPO wil met tv-aanbieders zoals Ziggo en KPN om de tafel. Het doel is nieuwe overeenkomsten voor distributie voor zenders te maken. De aanbieders moeten hiervoor meer gaan betalen.
    Jarco Kriek
    28 november 2017
    comments 16
    NPO wil via Ziggo en KPN toeslag op tv-kijken
    Foto ANP

    Een snellere terugloop van reclame-inkomsten dan werd verwacht, zorgt zo goed als zeker voor nieuwe bezuinigingen bij de Nederlandse publieke omroep (NPO). De omroepen moeten het in 2019 naar verwachting met zestig miljoen euro per jaar minder doen. De huidige reclame-inkomsten van tweehonderd miljoen euro per jaar die via STER binnenkomen, lopen in de komende jaren naar 150 miljoen terug. Mediaminister Arie Slob heeft onomwonden duidelijk gemaakt dat het kabinet dit tekort niet gaat aanvullen. De NPO moet volgens de minister zelf maar creatief zijn om dit gat te vullen. Lukt dit niet dan moet het budget naar beneden worden bijgesteld. De minister waarschuwt de NPO op voorhand dat de zoektocht naar de extra miljoenen de commerciële partijen niet in de weg mag lopen en er geen marktverstoring mag optreden.

     

    Aanbieders

    En dus ziet NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman volgens De Telegraaf tv-aanbieders  als partij om meer inkomsten te genereren. De doorgiftevergoeding van zenders van de NPO moet omhoog. Alle Nederlandse tv-aanbieders moeten meer voor de publieke zenders gaan betalen. Een kromme situatie. Want aanbieders zijn namelijk via de Mediawet verplicht om de must carry-zenders NPO 1, NPO 2, NPO 3 en de vijf landelijke radiokanalen aan alle klanten aan te bieden. Aan deze verplichting wil NPO nu een duurder prijskaartje hangen. De extra miljoenen euro’s die aanbieders jaarlijks aan de NPO moeten gaan overmaken, komen uiteindelijk voor rekening van hun abonnees. Hierdoor worden tv-abonnementen duurder. In feite wil NPO dus een verplichte toeslag voor tv-kijken aan Nederlandse huishoudens gaan opleggen om het tekort aan reclame-inkomsten deels op te vangen. Aanbieders zien overigens niets in de plannen van de NPO en wijzen er onder meer op dat onlangs een verhoging van doorgiftevergoeding is doorgevoerd.

     

    Online

    Om Nederlanders beter te kunnen bereiken, wil NPO investeren in online en On Demand. Dit moet niet alleen voor een betere bereikbaarheid, maar ook voor meer reclame-inkomsten zorgen. Maar hierbij kan NPO niet onbeperkt handelen. De minister wil namelijk waken voor marktverstoring door publieke diensten die met belastinggeld zijn betaald. En juist commerciële partijen klagen nu al over mogelijke marktverstoring door de publieke omroep.

    NPOpublieke omroepbezuinigingreclamereclame-inkomstenadverteerderslineaironlinevideo on demanddoorgiftedistributiedistributie-overeenkomstdoorgiftevergoedingmust carrybasispakket

    Reacties

  1. TV-TIP Enemy of the State

    Enemy of the State
    SBS6 om 20:00 uur
    In deze zenuwslopende actiethriller verandert Will Smith van gerespecteerde advocaat in één klap in opgejaagd wild, wanneer hij -zonder het zelf te weten- een videotape met belastend materiaal toegespeeld krijgt. Slimmeriken zien misschien een paar wendingen aankomen, maar het is allemaal strak in beeld gebracht.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP The Lawyer

    The Lawyer
    NPO 3 om 20:25 uur
    Frank en Sara zijn broer en zus. Hij is een veelbelovend advocaat, zij doet het goed bij de politie. Als kind zagen ze hoe hun ouders door een autobom om het leven kwamen. Voor Frank is dat een latent verdriet, voor Sara een blinde ambitie om de waarheid te achterhalen.