1. Nieuws

    NPO wil via Ziggo en KPN toeslag op tv-kijken

    Het hoge woord is eruit. De NPO wil met tv-aanbieders zoals Ziggo en KPN om de tafel. Het doel is nieuwe overeenkomsten voor distributie voor zenders te maken. De aanbieders moeten hiervoor meer gaan betalen.
    Jarco Kriek
    28 november 2017
    comments 16
    NPO wil via Ziggo en KPN toeslag op tv-kijken
    Foto ANP

    Een snellere terugloop van reclame-inkomsten dan werd verwacht, zorgt zo goed als zeker voor nieuwe bezuinigingen bij de Nederlandse publieke omroep (NPO). De omroepen moeten het in 2019 naar verwachting met zestig miljoen euro per jaar minder doen. De huidige reclame-inkomsten van tweehonderd miljoen euro per jaar die via STER binnenkomen, lopen in de komende jaren naar 150 miljoen terug. Mediaminister Arie Slob heeft onomwonden duidelijk gemaakt dat het kabinet dit tekort niet gaat aanvullen. De NPO moet volgens de minister zelf maar creatief zijn om dit gat te vullen. Lukt dit niet dan moet het budget naar beneden worden bijgesteld. De minister waarschuwt de NPO op voorhand dat de zoektocht naar de extra miljoenen de commerciële partijen niet in de weg mag lopen en er geen marktverstoring mag optreden.

     

    Aanbieders

    En dus ziet NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman volgens De Telegraaf tv-aanbieders  als partij om meer inkomsten te genereren. De doorgiftevergoeding van zenders van de NPO moet omhoog. Alle Nederlandse tv-aanbieders moeten meer voor de publieke zenders gaan betalen. Een kromme situatie. Want aanbieders zijn namelijk via de Mediawet verplicht om de must carry-zenders NPO 1, NPO 2, NPO 3 en de vijf landelijke radiokanalen aan alle klanten aan te bieden. Aan deze verplichting wil NPO nu een duurder prijskaartje hangen. De extra miljoenen euro’s die aanbieders jaarlijks aan de NPO moeten gaan overmaken, komen uiteindelijk voor rekening van hun abonnees. Hierdoor worden tv-abonnementen duurder. In feite wil NPO dus een verplichte toeslag voor tv-kijken aan Nederlandse huishoudens gaan opleggen om het tekort aan reclame-inkomsten deels op te vangen. Aanbieders zien overigens niets in de plannen van de NPO en wijzen er onder meer op dat onlangs een verhoging van doorgiftevergoeding is doorgevoerd.

     

    Online

    Om Nederlanders beter te kunnen bereiken, wil NPO investeren in online en On Demand. Dit moet niet alleen voor een betere bereikbaarheid, maar ook voor meer reclame-inkomsten zorgen. Maar hierbij kan NPO niet onbeperkt handelen. De minister wil namelijk waken voor marktverstoring door publieke diensten die met belastinggeld zijn betaald. En juist commerciële partijen klagen nu al over mogelijke marktverstoring door de publieke omroep.

    NPOpublieke omroepbezuinigingreclamereclame-inkomstenadverteerderslineaironlinevideo on demanddoorgiftedistributiedistributie-overeenkomstdoorgiftevergoedingmust carrybasispakket

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN DOWNTON ABBEY

      De bekende acteurs uit de populaire televisieserie over de Britse familie Crawley en hun bedienden keren terug voor de film. De succesvolle serie werd bekroond met onder andere drie Golden Globe Awards en vijftien Emmy Awards. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes voor deze dramafilm weggeven.

    TV-TIP Kill Bill Vol. 1

    Kill Bill Vol. 1
    NPO 3 om 20:25 uur
    Tijdens de generale repetitie van een huwelijk worden alle aanwezigen koelbloedig vermoord. Ook de zwangere bruid, Black Mamba, ontsnapt niet aan de horror. Black Mamba, beter bekend als 'de bruid', wordt voor dood achtergelaten door moordenaar Bill en zijn entourage 'de Vipers'. Maar Black Mamba ontwaakt vier jaar later uit haar coma en zweert wraak.

    TV-TIP Sterren Muziekfeest op het plein

    Sterren Muziekfeest op het plein
    NPO 1 om 20:35 uur
    Nadat de Waalwijkers in polonaise de tent uit zijn gestampt, verhuist Jan Smit met zijn muziekkaravaan richting de Grote Markt in Enschede. Ook hier zal de crème de la crème van het Nederlandse lied, onder wie Gerard Joling, Lee Towers, André Hazes en Jeroen van der Boom, een lekker moppie laten horen.

    Interview

    • *

      Bert van Leeuwen

      Mannen in het wild

      Eén op de vier mannen tussen de veertig en zestig heeft last van een midlifecrisis. In Mannen in het wild neemt Bert van Leeuwen zes van hen mee op reis.
      Reacties0 reactie(s)