NPO zeer tevreden over 2017

De NPO is, ondanks verdere bezuinigen die hen boven het hoofd hangen, de belangrijkste waarborg voor kwalitatief hoogwaardig Nederlands media-aanbod gebleken. In 2017 bedroeg het aandeel oorspronkelijke Nederlandstalige producties maar liefst 85 procent. Het Nederlandse publiek beoordeelde in 2017 de publieke waarde van de televisieprogramma’s van de NPO gemiddeld met een 8.2. De kwaliteit van de programma’s werd gemiddeld nog hoger gewaardeerd met een 8.7. Een vergelijkbaar beeld leverden de radiozenders op. Ook NPO Start laat met dagelijks met een miljoen streamstarts zien dat een goede online etalage voor het Nederlands product de kijker weet te bekoren.
NPO draagt Nederlandse identiteit uit
NPO-voorzitter Shula Rijxman: "De NPO wil de Nederlandse cultuur en identiteit uitdragen in een wereld die steeds internationaler wordt. We hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt aan het versterken van de publieke waarde van onze programma’s met behoud van hun brede toegankelijkheid. Wij willen voorzien in de grote behoefte aan spraakmakende en mooie programma’s van eigen bodem. Aan verhalen van en over Nederland, aan gedegen en betrouwbare journalistiek. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders zich het meest één voelen tijdens nationale gebeurtenissen."