Odido met goedkoper internet meer in trek bij consumenten

Ziggo verloor in de eerste drie maanden van dit jaar 40.500 klanten, waarvan 31.000 een internetabonnement hadden. Bij KPN was het klantverlies bij de consumententak minder groot – enkele duizenden – maar dit werd gecompenseerd door een verschuiving van klanten van zakelijke naar consumentenabonnementen. Odido profiteert het meeste van de recente ontwikkelingen bij de twee concurrerende providers. Als leverancier van vaste diensten is Odido via glasvezel op de meeste Nederlandse adressen beschikbaar. Met het Klik&Klaar abonnement biedt het ook snel internet via het eigen mobiele 5G-netwerk aan. Delta is een andere provider die een deel van de weglopende klanten van vooral Ziggo opvangt. Omdat Delta als serviceprovider niet op KPN-netwerken diensten levert, is de oogst aan weglopende KPN-klanten beperkter.
Strategie
Dat juist Odido garen spint uit de situatie heeft mede te maken met de prijsstelling van internetabonnementen. Deze liggen bij Odido via glasvezel een fractie lager dan bij veel andere glasvezelproviders. Met het mobiele en data onbeperkte Klik&Klaar abonnement heeft Odido de internetmarkt op scherp gezet. Voor 25 euro per maand – en zelfs nog 5 euro goedkoper voor wie een mobiel Odido telefoonabonnement heeft – kan in grote delen van Nederland met ruim voldoende snelheid van internet gebruik worden gemaakt. Een overstap naar dit abonnement kan consumenten dus honderden euro's per jaar besparen.