Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Odido wijst met Klik&Klaar Ziggo en KPN de weg: geen welkomstbonus, maar goedkoper abonnement

    Welkomstbonussen zijn veel 'slapende' klanten een doorn in het oog. Odido laat zien dat het ook anders kan.
    Jarco Kriek
    14 augustus 2025
    comments 14
    Odido wijst met Klik&Klaar Ziggo en KPN de weg: geen welkomstbonus, maar goedkoper abonnement
    Foto Getty Images

    Odido zit bij het aanbieden van welkomstbonussen in een spagaat. Aan de ene kant strooit het bedrijf met kortingen voor nieuwe klanten adie kiezen voor een glasvezelabonnement. De huidige actie lokt nieuwe klanten met de eerste 12 maanden voor 30 euro per maand bij afname van een contract van twee jaar. Als slagroom op de taart krijgt de nieuwe abonnee ook nog eens 12 maanden gratis het abonnement ESPN Compleet.

     

    Anders

    Aan de andere kant laat Odido zien dat de prijs van het internetabonnement veel lager kan zijn als er geen cadeautjes worden gegeven. Klik&Klaar van Odido met mobiel breedbandinternet via 5G kost zonder allerlei lokkertjes 25 euro per maand. Wie daarnaast ook een mobiel spraakabonnement gecombineerd met data heeft bij Odido krijgt zelfs 5 euro korting. Natuurlijk is 5G anders dan glasvezel. Zo is het 5G-netwerk waarover Klik&Klaar wordt geleverd eigendom van Odido zelf, en zijn de netwerkkosten lager dan bij glasvezel. Odido heeft zelf geen glasvezelnetwerk en moet toegang kopen bij KPN/Glaspoort, Delta Fiber en Open Dutch Fiber (ODF). Inhoudelijk zijn de geleverde diensten via glasvezel stabieler en sneller dan Klik&Klaar.

     

    Prijs

    Desondanks groeit het aantal Klik&Klaar abonnees bij Odido. Een duidelijk teken dat een deel van de Nederlanders minder waarde hecht aan de stabiliteit en snelheid van de internetverbinding. Voor deze groep is de prijs doorslaggevend. Odido heeft met Klik&Klaar dan ook een goede troef in handen om consumenten binnen te hengelen die voorheen of nog steeds gebruik maken van DSL internet via koperdaad. Uit de kwartaalcijfers van KPN blijkt bijvoorbeeld dat niet alle klanten van dit telecombedrijf in gebieden waar DSL is uitgeschakeld een glasvezelabonnement als vervanging bij KPN hebben genomen.

     

    Voorbeeld

    Voor Ziggo en KPN is het succes van Klik&Klaar wellicht een teken dat het een deel van de internetconsumenten vooral om prijs en minder om stabiliteit en snelheid gaat. Al is vanaf de kant van de traditionele internetproviders met enige regelmaat te horen dat zij Klik&Klaar niet als hoofdproduct van Odido zien, maar meer als een niche voor recreatief gebruik op camping of voor gebieden waar geen glasvezel- of kabelaansluiting in de meterkast is.

     

    Kansen

    Voor Ziggo kan de behoefte aan goedkopere abonnementen kansen bieden. In de strijd met het nieuwere en kwalitatief betere glasvezel kan Ziggo op prijs gaan concurreren. Het kan hiermee bijvoorbeeld de overstappers van DSL-abonnementen een ander alternatief dan het duurdere glasvezel en het vaak minder stabieler Odido Klik&Klaar aanbieden. Te meer omdat investeringen in de kabeltechniek DOCSIS weliswaar pittig zijn, maar minder prijzig dan aanleg van glasvezel, zou concurrentie op prijs tot de mogelijkheden behoren. De onlangs geïntroduceerde goedkopere Wifi-abonnementsvormen is voor Ziggo de eerste stap. Maar die stap lijkt te klein om het klantverlies een halt toe te roepen. Een kleine vermindering in de terugloop van klanten lijkt op dit moment hiermee het hoogst haalbare. De echte klap kan pas gemaakt worden als de aandeelhouders van VodafoneZiggo genoegen nemen met een lager dividend. Pas daarna gloort voor Ziggo een weg die omhoog leidt. 

    OdidoKlik&KlaarZiggoVodafoneZiggoKPNGlaspoortDelta Fiberglasvezeltvtelevisieinternetabonnement

    Reacties