Offensief Vodafone op glasvezelmarkt
Vodafone gaat in samenwerking met netwerkbedrijf Eurofiber de strijd aan met KPN op de zakelijke markt voor breedbandinternet via glasvezelnetwerken.
1 september 2010
comments 0

Vodafone gaat in samenwerking met netwerkbedrijf Eurofiber de strijd aan met KPN op de zakelijke markt voor breedbandinternet via glasvezelnetwerken.
Beide bedrijven kondigen een overeenkomst aan, waarbij ze in de komende jaren jaarlijks duizend kilometer aan glasvezelnetwerken willen uitrollen.
Beide bedrijven kondigen een overeenkomst aan, waarbij ze in de komende jaren jaarlijks duizend kilometer aan glasvezelnetwerken willen uitrollen.
Vodafone wil daarmee de omzet in de Nederlandse zakelijke markt in de komende vijf jaar verviervoudigen tot meer dan 100 miljoen euro, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Vodafone zegt met de overeenkomst de op een na grootste aanbieder in de Nederlandse glasvezelmarkt te worden.
Vodafone koopt capaciteit op het netwerk van Eurofiber, maar uitwijken naar een andere partij is ook denkbaar. De overeenkomst met Eurofiber is volgens de zegsman niet exclusief. Het offensief moet vanaf begin volgend jaar vorm krijgen.
Saillant detail is de rol van bouwondernemer Dik Wessels in de concurrentiestrijd. Hij heeft via zijn beleggingsvehikel Reggeborgh ruim 95 procent van de aandelen Eurofiber in handen, maar bezit ook een belang van 59 procent in Reggefiber. Dat is een samenwerkingsverband met KPN dat de resterende 41 procent in handen heeft.
Bron: ANP.
glasvezelmarktVodafoneKPNEurofiberReggefiber