Omroepen zien online plannen NPO niet zitten
Publieke
omroepen zijn zeer kritisch over de manier waarop overkoepelende organisatie
NPO de strategie en gebruik van online platformen bepaalt. Dat blijkt uit
onderzoek van NRC Handelsblad.
Zo wijzen
publieke omroepen op het verbod om langere fragmenten van eigen programma’s
zelf op sociale media als Twitter en YouTube te mogen aanbieden. NPO heeft bepaald
dat maximaal vijf minuten aan fragmenten op deze manieren mag worden getoond.
Complete afleveringen mogen alleen via de online platformen van NPO aangeboden
worden. Bij de publieke omroepen wijst men er juist op dat via sociale media
meer jongeren bereikt worden. En dat is juist een doelgroep die de NPO moeilijk
weet te bereiken.
Slechte beeldkwaliteit
Verder wordt
gewezen op de slechte beeldkwaliteit van online platformen als NPO Gemist. Bij
Powned vraagt men zich hardop af of de NPO wel moet investeren in een nieuwe
online on demand-dienst. Het lijkt deze publieke omroep beter om eerst de
beeldkwaliteit van NPO Gemist te verbeteren alvorens weer een nieuw online
platform in te richten. De NOS geeft aan dat men veel vragen van kijkers over
de slechte beeldkwaliteit krijgt. Kijkers zijn volgens de NOS gewend geraakt
aan de beeldkwaliteit van Netflix en YouTube en krijgen niet dezelfde
beeldkwaliteit bij de NPO voorgeschoteld. NPO liet eerder weten dat het
verbeteren van de beeldkwaliteit van NPO Gemist vooralsnog te duur is en dat
men onder de huidige omstandigheden de keuze heeft gemaakt om het geld in het
programmabudget te investeren.