NPO blokkeert na update deel gebruikers streamingdienst NPO Start

Een deel van de gebruikers van NPO Start krijgt sinds enige dagen de melding ‘you have been blocked’ op het scherm te zien als de app op de Smart TV-internettelevisie wordt geopend. Vooral bezitters van een LG-televisie krijgen deze melding in beeld. Dit heeft te maken met een update van de NPO Start-app die nog niet is uitgestuurd naar alle tot voor 1 december ondersteunde televisiemodellen. Hierdoor is het kijken van content via NPO Start en de betaalvariant NPO Plus onmogelijk geworden. NPO is namelijk op 1 september overgegaan naar een ander platform voor de terugkijkdienst.
HbbTV
Gebruikers die NPO Start gebruiken via de HbbTV-omgeving van de landelijke kanalen NPO 1, NPO 2 en NPO 3 krijgen in veel gevallen dezelfde melding te zien. HbbTV is een hybride dienst die lineair tv-kijken met online combineert. HbbTV is onder meer via het kabelnetwerk van Ziggo en satelliet via Canal Digitaal beschikbaar. NPO stelt dat dit hoofdzakelijk komt door bezuinigingen: “De NPO heeft deze keuze moeten maken, omdat ze bij de verdere ontwikkeling van de NPO-app in de toekomst niet álle bestaande ‘native’ apps in de lucht kan houden. Kostenoverwegingen spelen hierbij een belangrijke rol.”
Veel klachten
Niet alleen via Smart TV-internettelevisies ervaren gebruikers van NPO Start problemen na het omzetten naar het nieuwe platform. Ook bij gebruik van de terugkijkdienst via andere platformen zoals tablet, smartphone en online mediaspeler melden gebruikers klachten met de vernieuwde NPO Start-app.