Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Onderlinge afspraken aanbieders als Ziggo en KPN maakt overstappen makkelijker

    Het e-mailadres is een belangrijke drempel voor veel Nederlandse consumenten om niet naar een andere leverancier van vaste diensten over te stappen.
    Jarco Kriek
    17 oktober 2019
    comments 0
    Onderlinge afspraken aanbieders als Ziggo en KPN maakt overstappen makkelijker

    E-mail als overstapdrempel. Velen halen hier de schouders voor op. Deze groep consumenten gebruiken met vooruitziende blik een e-mailadres dat niet aan een specifieke aanbieder van vaste diensten is gebonden zoals Gmail of Hotmail. Wie daar vanwege privacybelangen een afkeer voor heeft, gebruikt een eigen e-mailaccount dat tegenwoordig al voor een euro per maand verkrijgbaar is. Maar een nog grotere groep consumenten gebruikt het e-mailadres dat bij het internetabonnement door de aanbieder is geleverd. Wie in dat geval de overstap naar een andere leverancier voor vaste diensten maakt, moet veel energie en tijd steken om bij familie, vrienden, kennissen maar vooral ook instanties en bedrijven het e-mailadres te wijzigen. Een drempel die vaak te hoog is. En dus wordt van een overstap afgezien.

     

    Afspraken aanbieders

    Daar komt wellicht op korte termijn al verandering in. Internetaanbieders zoals Ziggo, KPN en T-Mobile zitten met elkaar aan de tafel om deze overstapdrempel weg te nemen. De eerlijkheid dient te zeggen dat ze bij dit overleg met zachte hand door staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat zijn gedwongen. Als marktpartijen niet zelf met een oplossing voor deze overstapdrempel komen dan volgen overheidsregels waaraan zij zich verplicht dienen te houden.

     

    Kamervragen

    In beantwoording op Kamervragen over het conflict tussen KPN en XS4All liet bewindsvrouw Mona Keijzer weten dat zij verwacht dat internetaanbieders binnen redelijke termijn zelf met een oplossing komen om de overstapdrempel betreffende het e-mailadres te slechten. Daarbij kan gedacht worden aan een langere tijd dat het e-mailadres van de oude aanbieder gebruikt kan worden zodat bij overstappen de tijddruk minder wordt om het e-mailadres bij derden te wijzigen. Een andere mogelijkheid is dat middels een extra abonnement bij de oude aanbieder het e-mailadres gebruikt kan blijven worden. In ieder geval is het aan te bevelen om de mogelijkheid van gebruik van een niet aan een internetaanbieder gebonden e-mailadres te gaan gebruiken om deze problemen bij een overstap te voorkomen.

    internetinternetaanbiedere-mailKamervragenMona KeijzeroverstappenabonnementZiggoVodafoneZiggoKPNT-Mobileconcurrentieconcurrentiestrijd

    Reacties