Onderzoek naar Alles-in-1-abonnementen KPN en Ziggo

Bij Alles-in-1-abonnementen wordt in één abonnementsvorm de diensten tv, internet en telefoon geleverd. In het geval van triple play gaat het alleen om levering van deze diensten via een vast netwerk. Bij quad play wordt het vaste met het mobiele netwerk gecombineerd. ACM heeft bij het onderzoek twee petten op. Het is in Nederland zowel toezichthouder op het gebied van mededinging als bij de telecomsector. Met het onderzoek wil ACM de risico’s in kaart brengen die zich mogelijk op de Nederlandse markt kunnen voordoen. Nederland beschikt over twee aanbieders die zowel een eigen vast als mobiel netwerk in bezit hebben. Dit zijn KPN en VodafoneZiggo, een joint venture van Vodafone Nederland en Ziggo. Tele2 en T-Mobile hebben alleen een eigen mobiel netwerk, maar bieden ook quad play aan door gebruik van de koperdraad- en glasvezelnetwerken van KPN. Deze zijn gereguleerd toegankelijk.
Exclusieve content
Een voorlopige conclusie van ACM is dat verstoring van de markt voor triple- en quad play-abonnementen tot op heden beperkt is. Dat komt vooral omdat het meeste content voor alle spelers (aanbieders) op deze markt voor iedereen beschikbaar is. Wel gaat de toezichthouder nieuwe ontwikkelingen met exclusieve content nader onderzoeken. Het gaat hierbij om series die exclusief bij KPN via KPN Presenteert te zien zijn, FOX Sports dat bij T-Mobile Thuis in het basispakket wordt aangeboden en films en series van HBO die bij VodafoneZiggo exclusief in Nederland te bekijken zijn. Ook neemt ACM Ziggo Sport onder de loep. Bij VodafoneZiggo wordt Ziggo Sport Kanaal 14 in het basispakket aangeboden. Bij andere aanbieders dient de abonnee een aanvullend tv-abonnement af te nemen om naar hetzelfde content te kunnen kijken dat bij VodafoneZiggo gratis beschikbaar is.