Onduidelijkheid over toekomst Formule 1 bij Ziggo

Ziggo Sport heeft nog tot het einde van dit raceseizoen de uitzendrechten van de Formule 1 in bezit. Ziggo Sport is onderdeel van Ziggo dat op zijn beurt onderdeel van het jonge Nederlandse mediabedrijf VodafoneZiggo is. Ziggo Sport-directeur Will Moerer liet al in het voorjaar in de media weten dat de sportzender de uitzendrechten van de Formule 1 graag langer in bezit wil krijgen. Ondanks de gevoerde onderhandelingen is tot op dit moment nog geen handtekening onder een overeenkomst gezet die de Formule 1 ook de komende jaren op Ziggo Sport zichtbaar moet maken. Dit werd deze week door VodafoneZiggo aan Totaal TV bevestigd. Maar die handtekening lijkt slechts een kwestie van tijd te zijn. Dat weet ook John de Mol, eigenaar van Talpa TV. In de zomer liet De Mol al in RTL Late Night aan Humberto Tan weten dat het een zekerheid is dat de Formule 1 op Ziggo Sport te volgen blijft. De Mol had Formule 1 graag binnengehaald om zijn mannenzender Veronica sterker in de markt te zetten.
Liberty Media
Maar ‘familiebanden’ tussen verschillende partijen maken het voor buitenstaanders moeilijk om de Nederlandse uitzendrechten van de Formule 1 in bezit te krijgen. Formule 1 is eigendom van het Amerikaanse mediabedrijf Liberty Media. Belangrijkste aandeelhouder va Liberty Media is John Malone. Deze invloedrijke zakenman heeft ook grote belangen in Liberty Global. Liberty Global was voorheen eigenaar van kabelbedrijf Ziggo. Maar sinds de fusie tussen Ziggo en Vodafone Nederland tot het nieuwe Nederlandse mediabedrijf VodafoneZiggo is Liberty Global voor de helft eigenaar van dit mediabedrijf. Broekzak, vestzak dus bij onderhandelingen over de uitzendrechten van Formule 1 zou je zeggen. Maar dit is niet helemaal waar. VodafoneZiggo is namelijk niet het bedrijf dat de nauwste ‘familieband’ met Liberty Media heeft. Liberty Media heeft namelijk zelf een groot belang in Discovery Inc. Naast de tv-zenders van Discovery valt ook de Europese sportzender Eurosport onder de vlag van Discovery Inc.
Eurosport
Toch is het niet te verwachten dat de uitzendrechten van Formule 1 naar Eurosport verhuizen. De uitzendrechten vertegenwoordugen namelijk een aanzienlijke marktwaarde. Eigenlijk is de waarde van de uitzendrechten te hoog om alleen met reclameverkoop te kunnen exploiteren. En dus is Eurosport niet de meest geschikte kandidaat. Eurosport heeft met Eurosport Player wel een eigen online tv-dienst waar tegen betaling naar sport gekeken kan worden. Maar verkoop van Formule 1 via Eurosport Player is voor Liberty Media niet het ideale scenario. Liberty Media wil namelijk Formule 1 online zelf exploiteren met een eigen abonnementsdienst. Die is op dit moment in twintig landen verkrijgbaar. Maar uitbreiding naar andere landen – en mogelijk ook Nederland – wordt verwacht.
Ziggo
VodafoneZiggo is dus de belangrijkste kandidaat om de uitzendrechten van de Formule 1 voor de komende jaren in bezit te krijgen. Het is ook belangrijk voor VodafoneZiggo. Dit mediabedrijf biedt namelijk Formule 1 met Max Verstappen samen met andere sporten zoals voetbal op sportkanaal Ziggo Sport aan alle klanten zonder meerkosten in het digitale basispakket aan. Bij alle andere aanbieders – waaronder de belangrijkste concurrent KPN – moet de abonnee maandelijks vijftien euro betalen om naar Formule 1 via betaalzender Ziggo Sport Totaal te kijken. Ziggo Sport en dus ook Formule 1 is voor VodafoneZiggo uiterst belangrijk om bestaande klanten langer aan kabelbedrijf Ziggo te binden. En om klanten van concurrerende aanbieders op de Nederlandse vaste markt te verleiden om naar Ziggo over te stappen.
Kwartaalcijfers
Het zou dan ook een sensatie zijn als Formule 1 de komende jaren niet op Ziggo Sport en Ziggo Sport Totaal te zien is. De vraag blijft dan nog open wanneer de noodzakelijke handtekening voor langer verblijf van Formule 1 op Ziggo Sport gezet wordt. Dat zou best wel snel kunnen gebeuren. Totaal TV ontving geluiden dat de nieuwe uitzendrechtenovereenkomst voor Formule 1 mogelijk al volgende week gepresenteerd wordt. Dan maakt VodafoneZiggo namelijk de financiële cijfers over het derde kwartaal bekend. In voorgaande kwartaaloverzichten werd in vrijwel alle gevallen gemeld dat Ziggo Sport belangrijk is voor de klanttevredenheid, het behouden klanten en de aanwas van nieuwe klanten. De nieuwe kwartaalcijfers zouden dan ook een goed moment zijn om aan klanten kenbaar te maken dat Formule 1 ook de komende jaren blijft waar het de afgelopen jaren te zien was.