1. Nieuws

    Onenigheid bij NPO over beeldlogo’s

    Publieke omroepen hebben een groot meningsverschil over de nieuwe logo’s die na de invoering van de nieuwe NPO-zendernamen op 19 augustus in beeld verschijnen.
    Jarco Kriek
    12 augustus 2014
    comments 19
    Onenigheid bij NPO over beeldlogo’s
    Foto: ANP

    Publieke omroepen hebben een groot meningsverschil over de nieuwe logo’s die na de invoering van de nieuwe NPO-zendernamen op 19 augustus in beeld verschijnen.

    Koepelorganisatie NPO wil – zoals de European Broadcast Union (EBU) adviseert – in zijn geheel overstappen op doorzichtige beeldlogo’s. In ieder geval de nieuwe zenderlogo’s zijn transparant. De afzonderlijke publieke omroepen willen echter de eigen logo’s niet transparant maken. In het Algemeen Dagblad stelt NPO-directeur Frans Klein dat de omroepen zelf aan felgekleurde logo’s willen vasthouden. De NPO vreest schadeclaims door beschadiging van televisieschermen bij de consument thuis door het inbranden van beeldlogo’s. Onder meer de technieksite Hardware.info haalde dit argument voor een groot deel onderuit omdat bij de meeste van de nu gebruikte televisies de kans op inbranding klein is. Alleen oudere plasmatelevisies en de nieuwe en nog weinig gebruikte OLED-televisies behoren tot de risicogroep.

    Identiteit

    NPO-directeur Klein stelt dat de omroepen willen vasthouden aan de opvallende felgekleurde beeldlogo’s om verwatering van de identiteit te voorkomen. Er volgt op korte termijn een gesprek tussen de NPO en de publieke omroepen om te proberen tot een gezamenlijk beleid voor het voeren van transparante beeldlogo’s te komen. Een oplossing is er echter niet voor 19 augustus. Hierdoor zijn voorlopig alleen de zenderlogo's bij de drie landelijke NPO-zenders transparant.

    NPOpublieke omroepNPO1NPO 1NPO2NPO 2NPO3NPO 3logobeeldlogoplasmaLCDLEDOLEDinbrandingEBUEuropean Broadcast Union

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Aan de andere kant van de grote plas is na zuivelbrij en pro vegan u gut-friendly de nieuwe standaard. En ook bij ons krijgen de darmflora steeds meer aandacht. Maar waarom eigenlijk? Zijn ze er dan zo slecht aan toe?

    TV-TIP The Internship

    The Internship
    Net5 om 20:30 uur
    Billy (Vince Vaughn) en Nick (Owen Wilson) spelen een dankzij de onlinemarkt uitgerangeerd verkopersduo, dat zich opgeeft voor de voorselectie voor een stageplaats bij Google. Daar moeten de oudjes concurreren én samenwerken met karikaturale nerds en strebers.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)