Online snoept kijkers bij traditionele tv weg

Dat Nederlanders steeds meer online tv-kijken, blijkt uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). In totaal besteden Nederlanders een derde van de tijd per dag aan het consumeren van media. Twee uur en 24 minuten hiervan wordt naar tv gekeken. Het tv-kijken is vooral populair bij mensen boven de 65 jaar. Negentig procent van het totaal aantal kijkminuten wordt op traditionele manier lineair naar tv gekeken. Ondanks dat tien procent van de kijktijd online gekeken wordt, zit deze nieuwe manier van tv-kijken wel in de lift.
TV-zenders verliezen kijkers
Vooral tieners kijken vaker online naar content. Waar de oudere Nederlanders vasthouden aan traditionele lineaire tv en programma’s op het tijdstip van uitzending bekijkt, is dat bij jongeren heel anders. Deze kijken online op het moment dat het hen uitkomt naar content. Hiervoor worden onder meer uitgesteld kijken-diensten als NPO Gemist, RTL XL, KIJK en NLziet gebruikt. Films en series worden vooral via online videodiensten als Netflix en Videoland bekeken.