1. Nieuws

    Ook OPTA-cijfers bevestigen groei digitale televisie

    Er zijn diverse marktpartijen die in Nederland elk kwartaal cijfers de penetratie van digitale televisie in Nederland bekend maken. De Nederlandse telecomwaakhond OPTA heeft vandaag haar cijfers openbaar gemaakt.
    Jarco Kriek
    24 augustus 2011
    comments 0
    Ook OPTA-cijfers bevestigen groei digitale televisie

    Er zijn diverse marktpartijen die in Nederland elk kwartaal cijfers de penetratie van digitale televisie in Nederland bekend maken. De Nederlandse telecomwaakhond OPTA heeft vandaag haar cijfers openbaar gemaakt.

    Daaruit blijkt onverminderd de groei van het aantal huishoudens dat op het primaire televisietoestel in de huiselijke omgeving naar digitale televisie kijken. Daarbij stelt de OPTA zelfs dat het aantal analoge aansluiting in Nederland sinds 2008 gehalveerd is. Uit de OPTA-cijfers blijkt dat aan het einde van het eerste kwartaal in Nederland er nog 2,2 miljoen analoge aansluitingen waren. Dit op een totaal van meer dan 7,5 miljoen aansluitingen. Aan het einde van 2008 telde Nederland nog meer dan 4 miljoen analoge aansluitingen.

    In Nederland kijkt op dit moment ruim 70 procent van de huishoudens via een digitale aansluiting naar televisie. Nederland wordt echter steeds meer een land waarbij kabelbedrijven de grip op de televisiemarkt aan het kwijtraken zijn. Natuurlijk blijft het grootste deel van Nederland nog via de kabel naar televisiekijken. Maar er waren aan het eerste kwartaal van 2011 al 2,2 miljoen televisieaansluitingen die alternatieven als Digitenne, IPTV of glasvezel gebruik maakten.

    In het eerste kwartaal steeg het aantal televisieabonnementen in Nederland met één procent. Van het totale abonnementen heeft Ziggo het meeste in het klantenbestand staan. UPC en KPN volgen op grotere achterstand. De OPTA stelt in de onderbouwing van haar cijfers dat UPC marktaandeel verliest. Daarentegen krijgen KPN en kleinere televisieaanbieders als Tele2 meer grip op de televisiemarkt. De OPTA stelt verder in haar cijfers dat in 2010 de omzet afkomstig uit de Nederlandse televisiemarkt meer dan 1,3 miljard euro bedroeg.

    De groei van KPN op de televisiemarkt staat in schril contrast met het verlies aan marktaandeel van de telefonie- en internetmarkt. Tele2 doet het met telefonie – net als bij televisie – volgens goed en snoept bij KPN marktaandeel af. Op de internetmarkt zijn de kabelbedrijven de grote winnaars. De winst wordt afgesnoept bij internetaanbieders die van DSL-technieken gebruik maken. KPN blijft op zowel de telefonie als internetmarkt veruit de marktleider.

    OPTAZiggoUPCanaloogdigitaalopen kabelTele2KPNReggefiberGlashart Media

    Reacties

  1. TV-TIP WK voetbal: Portugal - Marokko

    WK voetbal: Portugal - Marokko
    NPO 1 om 13:50 uur
    Hakim Ziyech speelt het WK voor Marokko, maar ook een beetje voor zichzelf. Hoe beter hij speelt, hoe groter de club is die hem zal overnemen van Ajax. Vanmiddag kan de middenvelder zijn borst natmaken. Europees kampioen Portugal is de tweede tegenstander van de Marokkanen in poule B.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN ADRIFT + BOEK

      Tami en Richard zeilen over de Stille Oceaan. De klus die ze hebben aangenomen, lijkt op een perfecte vakantie. Totdat het noodlot toeslaat en ze terechtkomen in een orkaan. Deze avonturenfilm draait vanaf 5 juli in de bioscoop: Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes weggeven, plus het boek waarop de film gebaseerd is.

    TV-TIP Plastic China

    Plastic China
    National Geographic Channel om 20:00 uur
    Pen en zijn dochter Yi Jie wonen in een recyclingfabriek. Daar stinkt het, komt amper geld binnen en is geen opleiding te vinden voor Yi Jie. Een portret van hoop, armoede en ambitie. Ze zijn niet van plastic, maar ook niet van steen.