1. Nieuws

    Ook OPTA-cijfers bevestigen groei digitale televisie

    Er zijn diverse marktpartijen die in Nederland elk kwartaal cijfers de penetratie van digitale televisie in Nederland bekend maken. De Nederlandse telecomwaakhond OPTA heeft vandaag haar cijfers openbaar gemaakt.
    Jarco Kriek
    24 augustus 2011
    comments 0
    Ook OPTA-cijfers bevestigen groei digitale televisie

    Er zijn diverse marktpartijen die in Nederland elk kwartaal cijfers de penetratie van digitale televisie in Nederland bekend maken. De Nederlandse telecomwaakhond OPTA heeft vandaag haar cijfers openbaar gemaakt.

    Daaruit blijkt onverminderd de groei van het aantal huishoudens dat op het primaire televisietoestel in de huiselijke omgeving naar digitale televisie kijken. Daarbij stelt de OPTA zelfs dat het aantal analoge aansluiting in Nederland sinds 2008 gehalveerd is. Uit de OPTA-cijfers blijkt dat aan het einde van het eerste kwartaal in Nederland er nog 2,2 miljoen analoge aansluitingen waren. Dit op een totaal van meer dan 7,5 miljoen aansluitingen. Aan het einde van 2008 telde Nederland nog meer dan 4 miljoen analoge aansluitingen.

    In Nederland kijkt op dit moment ruim 70 procent van de huishoudens via een digitale aansluiting naar televisie. Nederland wordt echter steeds meer een land waarbij kabelbedrijven de grip op de televisiemarkt aan het kwijtraken zijn. Natuurlijk blijft het grootste deel van Nederland nog via de kabel naar televisiekijken. Maar er waren aan het eerste kwartaal van 2011 al 2,2 miljoen televisieaansluitingen die alternatieven als Digitenne, IPTV of glasvezel gebruik maakten.

    In het eerste kwartaal steeg het aantal televisieabonnementen in Nederland met één procent. Van het totale abonnementen heeft Ziggo het meeste in het klantenbestand staan. UPC en KPN volgen op grotere achterstand. De OPTA stelt in de onderbouwing van haar cijfers dat UPC marktaandeel verliest. Daarentegen krijgen KPN en kleinere televisieaanbieders als Tele2 meer grip op de televisiemarkt. De OPTA stelt verder in haar cijfers dat in 2010 de omzet afkomstig uit de Nederlandse televisiemarkt meer dan 1,3 miljard euro bedroeg.

    De groei van KPN op de televisiemarkt staat in schril contrast met het verlies aan marktaandeel van de telefonie- en internetmarkt. Tele2 doet het met telefonie – net als bij televisie – volgens goed en snoept bij KPN marktaandeel af. Op de internetmarkt zijn de kabelbedrijven de grote winnaars. De winst wordt afgesnoept bij internetaanbieders die van DSL-technieken gebruik maken. KPN blijft op zowel de telefonie als internetmarkt veruit de marktleider.

    OPTAZiggoUPCanaloogdigitaalopen kabelTele2KPNReggefiberGlashart Media

    Reacties

  1. TV-TIP Wildernis onder water

    Wildernis onder water
    NPO 2 om 19:50 uur
    De makers van Wildernis onder water zijn aanbeland bij het tweede couplet van het Limburgs volkslied: Waar de brede stroom der Maas, statig zeewaarts vloeit; weeldrig sappig veldgewas, kost'lijk groeit en bloeit. Je hoort het al: ze nemen een frisse duik in de Zuid-Limburgse beken en rivieren die door de provincie kronkelen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD WESTWORLD S2

      Chaos overheerst in dit volgende hoofdstuk over de geboorte van een nieuwe levensvorm. Dolores neemt de touwtjes in handen, terwijl Maeve haar eigen missie heeft. De net bevrijde hosts hebben een appeltje te schillen… Totaal TV mag de dvd van dit tweede seizoen van Westworld vijf keer weggeven.

    TV-TIP Je geld of mijn leven

    Je geld of mijn leven
    NPO 1 om 20:30 uur
    Bert van Leeuwen maakt de wereld een beetje beter. Is het niet middels een diner voor gebroken families, dan zoekt (en vindt) hij wel vier patiënten die een crowdfunding gestart zijn om hun operatie of onderzoek te bekostigen. Bertje zou Bertje niet zijn als hij de patiënten vervolgens niet volgt.