Opnieuw stopt zender lineair en gaat alleen online verder
De mediaconsumptie verandert. Hierdoor wordt minder lineair en juist meer online gekeken. Dit zorgt ervoor dat Europese distributeurs – waaronder de Nederlandse bedrijven VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN – doorgiftevergoedingen van minder bekeken, zogenaamde nichezenders, verlagen. Het is voor meer zendereigenaren een reden om de stekker uit lineaire distributie te trekken en de betreffende zender of zenders voortaan direct via internet OTT in eigen beheer aan klanten te leveren. Dit zorgt er echter wel voor dat het kijken naar deze zenders duurder wordt en het lineaire zenderaanbod bij distributeurs minder wordt. Ondanks het verminderende lineaire aanbod blijven abonnementsprijzen echter wel stijgen.
Zing
Een nieuw ‘slachtoffer’ van veranderende mediaconsumptie in Nederland is tv-zender Zing van mediagroep ZEE. Dit Hindi-kanaal verdwijnt 1 juni in Nederland onder meer bij Ziggo en KPN. De oorzaak van het stoppen van lineaire distributie in ons land ligt in het Verenigd Koninkrijk. ZEE stopt namelijk op 1 juni met het lineair aanbieden van de zenders &TV, Zing en Living Foodz. Deze zenders waren onder meer bij Sky UK via satelliet te bekijken. Omdat Ziggo en KPN – alsmede andere Europese distributeurs – deze satellietverspreiding als aanvoersignaal gebruiken, stoppen deze zenders in alle Europese landen.
Ziggo
Ziggo laat klanten op de eigen internetsite weten dat met de eigenaar van Zing naar een oplossing voor de doorgifte van Zing wordt gezocht, Die kans is echter uiterst klein. ZEE gaat namelijk &TV, Zing en Living Foodz in eigen beheer in een OTT-abonnement aanbieden. Zing is tot 1 juni bij KPN in het basispakket beschikbaar. Het telecombedrijf ruilt daarna Zing voor Star Bharat om. Bij Ziggo is Zing onderdeel van het aanvullende premium Hindi-abonnement.