Overstap naar Ziggo, KPN of andere provider via deurverkoop: ‘niet direct doen’

In gebieden waar nieuwe glasvezel wordt aangelegd of sinds kort operationeel is, zijn dikwijls deurverkopers actief. Zij proberen abonnementen van bijvoorbeeld Ziggo, KPN of Odido te verkopen. Met op het eerste oog aanlokkelijke aanbiedingen wordt geprobeerd een ‘geschikt’ abonnement te verkopen. Toch moet hierbij met enige argwaan naar gekeken worden. Aan de deur lijkt alles bij de eerste introductie mooi te klinken. Maar vaak – niet in alle gevallen overigens – zit ergens een addertje onder het gras. Soms met onverwachte financiële gevolgen.
Tussenpersoon
Deurverkopers zeggen in opdracht van de provider te handelen, maar zijn geen betaalde medewerkers van deze provider. Het zijn werknemers van een bedrijf dat abonnementen voor een provider verkoopt. De deurverkoper krijgt naast een basissalaris in veel gevallen een provisie voor elk verkocht abonnement. De drang om abonnementen te verkopen is daardoor hoog, en dat zorgt ervoor dat bepaalde acties of voorwaarden te rooskleurig worden voorgesteld. Zo wordt niet of onvoldoende gemeld dat de besproken maandprijs slechts gedurende een bepaalde periode van toepassing is. Daarna moet er veel meer betaald worden.
Beter aanbod
Providers als Ziggo. KPN en Odido moeten de tussenpersoon voor elk afgesloten nieuw contract een vergoeding betalen. Hierdoor is een via een deurverkoper afgesloten abonnement vaak niet het gunstigste aanbod voor de koper. Voor wie zelf contact opneemt met de provider ligt een beter welkomstaanbod binnen handbereik. Het is daarom aan te raden om bij deurverkoop alle gepresenteerde aanbiedingen schriftelijk te laten overhandigen, en deze in alle rust te bekijken. Ook is het mogelijk om zelf direct contact met de provider op te nemen om te kijken of deze niet een beter overstapaanbod heeft. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) liet vorige week in de media weten dat het overstapaanbod voor consumenten bij deurverkoop van energiecontracten niet altijd het gunstigst is. Bij de deurverkoop van abonnementen voor de vaste diensten tv en internet geldt dit net zo goed.