Pompt John de Mol miljoenen in Viaplay om Formule 1 te behouden?
Een ‘dark horse’: regelmatig haalde Chris Woerts deze term aan als het ging over duiding rond de uitzendrechten van de Formule 1 na 2024. Gedacht werd altijd dat streamingdiensten als Netflix, Amazon Prime Video of Videoland als ‘dark horse’ gezien moesten worden. Maar nu werpt mediamiljardair John de Mol zich wellicht plots op als de redder die Viaplay de Formule 1 laat behouden. Want met de komst van Viaplay TV als vervanging voor SBS9 kan het speelveld in de biedingsstrijd rond de uitzendrechten van Formule 1 er plots heel anders uit komen te zien.
Onduidelijk
Roger Lodewick – CEO van Viaplay Nederland – wil de link niet leggen. “Het één heeft niets met het ander te maken”, zo laat hij desgevraagd aan Totaal TV weten. Om er daarna direct hieraan toe te voegen dat geen inhoudelijke uitspraken worden gedaan over de biedingsstrijd voor de Formule 1-uitzendrechten. Maar als we terugkijken naar uitspraken en uitzendingen van het SBS6 – en dus Talpa Network – programma Vandaag Inside dan lijken sommige puzzelstukjes goed in elkaar te passen.
‘Natuurlijk Viaplay’
In een reactie op aanwijzingen dat VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) de beste kansen zou hebben op de rechten, liet Chris Woerts meer dan eens weten dat de strijd nog niet gestreden was. FOM zou nog geen beslissing hebben genomen. Pikant detail is dat Chris Woerts namens Talpa Network – en dus John de Mol – uitzendrechten van sportcontent inkoopt. Het is dus aannemelijk dat Woerts bij de strategische samenwerking tussen Talpa Network en Viaplay Nederland een rol heeft gespeeld. Opvallend was ook de uitspraak van Talpa sportanchor Hélène Hendriks afgelopen vrijdag bij Vandaag Inside. Tijdens duiding van Chris Woerts over de toekomst van de uitzendrechten van Formule 1 liet Hendriks weten dat ‘Formule 1 natuurlijk bij Viaplay’ blijft. Een uitspraak die na de aankondiging van een strategische samenwerking tussen beide mediabedrijven toch een andere lading krijgt.
Of toch anders?
Dat tot op heden FOM nog geen definitieve beslissing over de uitzendrechten kenbaar heeft gemaakt, houdt de gemoederen van menig Formule 1-liefhebber bezig. Met de extra miljoenen euro van John de Mol kan Viaplay wellicht op de valreep FOM ervan overtuigen dat de uitzendrechten moeten blijven waar ze nu zijn. Maar het kan ook zo zijn dat Viaplay weet dat het de Formule 1-uitzendrechten gaat kwijtraken. In dat geval is de streamingdienst voor een groot deel van de abonnees niet meer aantrekkelijk. Viaplay TV kan dan worden gebruikt om de duur aangekochte uitzendrechten van voetbal, darts en hockey samen met Talpa te exploiteren. Daarnaast kan Viaplay TV als uithangbord en reclamezuil worden ingezet voor streamingdienst Viaplay. Daarmee creëert John de Mol dan toch zijn ultieme droom, namelijk een eigen sportzender. Een soort van Sport7 Light.
Mediawet
Deze sportzender kan bijvoorbeeld meer kracht worden bijgezet door bij VodafoneZiggo (Ziggo Sport)een sublicentie te kopen voor de Champions League, Europa League en Conference League. VodafoneZiggo zit namelijk met de Mediawet in de maag. Deze schrijft voor dat wedstrijden van Nederlandse clubs in deze Europese voetbalcompetities op het ‘open net’ uitgezonden moeten worden. De grote vraag is echter of het Commissariaat voor de Media (CvdM) een Ziggo Sport-app als ‘open net’ ziet. Die moeilijke discussie kan voorkomen worden door de wedstrijden van Nederlandse clubs onder te brengen bij een sportzender zoals Viaplay TV. Immers heeft Viaplay TV op het kanaalslot van SBS9 ruim voldoende bereik om de ‘open net’ status te dragen.