Positief Ziggo heeft lek nog niet boven

Op het eerste oog lijken de kwartaalcijfers van het VodafoneZiggo bedrijfsonderdeel Ziggo tegenvallend. Het kabelbedrijf verloor 10.100 klanten. Het klantverlies in de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg 4.600. In de voorgaande kwartaalcijfers verloor Ziggo eveneens klanten, maar werd het klantverlies elk kwartaal minder. Het totaal aantal klanten bedroeg aan het einde van het tweede kwartaal 3,927 miljoen.
Analoge tv
Het aantal standaard DKTV-abonnementen daalde met 16.000. Hier staat een stijging van het aantal verkochte digitale abonnementsvormen tegenover – TV Standaard en Ziggo Movies & Series XL – steeg met 5,900. Bij het DKTV-abonnement levert Ziggo naast de standaard toegang tot het vaste kabelnetwerk van VodafoneZiggo ook een analoog en digitaal ongecodeerd zenderaanbod van maximaal vijftig zenders. Ziggo is overigens begonnen met een gefaseerd traject waarbij analoge tv regio per regio wordt uitgeschakeld. Na de regio's Capelle aan den IJssel en Flevoland volgt in september Rotterdam en deelgemeenten. Uiteindelijk moet begin 2020 analoge tv in het gehele verzorgingsgebied van Ziggo uitgeschakeld zijn. De vrije bandbreedte wordt gebruikt om DOCSIS 3.1 uit te rollen waardoor internetsnelheden tot 1Gbos – het zogenaamde Gigabit internet – aangeboden kunnen worden.
Internet
Dat grote aanbieders als Ziggo en KPN tv-klanten verliezen, is inherent aan de dynamische markt in Nederland. Vooral budgetaanbieders als NLE (NLEX), Online.nl en Youfone profiteren hiervan. Ook T-Mobile – de derde quad play-aanbieder in Nederland – ziet het aantal klanten stijgen. Positief voor Ziggo is dat het aantal klanten dat een vast internetabonnement bij het kabelbedrijf koopt, in het tweede kwartaal met 12.400 is gestegen. Mede hierdoor is het gemiddeld bedrag dat Ziggo-klanten maandelijks aan abonnementen uitgeeft naar 47 euro gestegen. Dit is enkele euro’s per maand meer dan concurrent KPN. Vandaag de dag is in de dynamische Nederlandse markt het aantal klanten van minder groot belang dan voorheen en is de combinatie van het aantal klanten met het bedrag dat gemiddeld per maand aan abonnementen wordt uitgegeven belangrijker.
Ziggo positief
Mede door het beperkte klantverlies en de stijging van uitgaven van overgebleven klanten is Ziggo positief gestemd over de toekomst. Dit ondanks iets tegenvallende financiële cijfers. Ook het feit dat meer klanten van VodafoneZiggo op één adres vaste en mobiele diensten van Ziggo en Vodafone afnemen, zorgt voor de positieve kijk van het Nederlands mediabedrijf op de toekomst.