‘Prijsverhoging abonnementen geen reden voor overstappen aanbieder’
Uit eigen onderzoek van Telecompaper blijkt dat slechts vier procent van de Nederlanders nadenkt om vanwege de prijsverhoging de huidige leverancier van tv en internet vaarwel te zeggen. Dit percentage is klein maar komt wel overeen met tussen de 200.000 en 300.000 Nederlanders. Veruit de meeste Nederlanders weten dat hun aanbieder het abonnement in prijs heeft verhoogd, maar zien hiervoor geen reden om de keuze voor aanbieder te heroverwegen. Een klein percentage van de ondervraagden geeft aan na de prijsverhoging bij dezelfde aanbieder een goedkoper abonnement gekocht te hebben.
Ziggo en KPN
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat klanten van Ziggo de eigen aanbieder meer trouw zijn in vergelijking met directe concurrent KPN. Dit ondanks de prijsverhoging bij Ziggo die volgens het onderzoek van Telecompaper iets hoger uitviel dan bij KPN. De gemiddelde prijsverhoging bij Ziggo en KPN kwam dit jaar rond €2,50 per maand uit. Dit was veel hoger dan bijvoorbeeld T-Mobile. Dit bedrijf verhoogde abonnementen alleen met prijsinflatiecorrectie. T-Mobile zag in het tweede kwartaal het aantal klanten met een abonnement met tv en internet stijgen. Bij Ziggo was een kleine krimp van het aantal tv-klanten maar steeg het aantal verkochte internetabonnementen. KPN noteerde een forse krimp van zowel tv- als internetabonnementen. Dit heeft mede te maken met stoppen van de merknaam Telfort en het onderbrengen van dit dochterbedrijf binnen de merknaam KPN.