1. Nieuws

    Programmaraden blikken terug op bestaan

    De laatste maand van de Nederlandse programmaraden is aangebroken. Tijdens de laatste conferentie van koepelorganisatie Kabelraden.nl werd teruggeblikt.
    Jarco Kriek
    2 december 2013
    comments 0
    Programmaraden blikken terug op bestaan
    De laatste maand van de Nederlandse programmaraden is aangebroken. Tijdens de laatste conferentie van koepelorganisatie Kabelraden.nl werd teruggeblikt.

    Programmaraden houden op 1 januari 2014 definitief op. Dan treedt de nieuwe mediawet in werking. Eén van wijzigingen is de komst van een verplicht digitaal basispakket van minimaal dertig zenders bij alle aanbieders met meer dan honderdduizend tv-klanten. Omdat op dit digitaal basispakket geen directe consumenteninvloed meer van toepassing is, verdwijnt de functie van de huidige programmaraden. Programmaraden bepaalden gedeeltelijk het analoge zenderaanbod bij de twee grootste kabelbedrijven UPC en Ziggo.

    Programmaraden houden met bestaan op

    De wetswijziging zorgt ervoor dat programmaraden na achttien jaar noodgedwongen moeten stoppen. De koepelorganisatie van de programmaraden Kabelraden.nl houdt als rechtstreeks gevolg hiervan na twaalf jaar op met bestaan. Tijdens een conferentie in het Scheepsvaartmuseum in Amsterdam werd teruggekeken op de tijd van directe consumenteninvloed op het zenderaanbod van kabelbedrijven. Door de digitalisering van het Nederlandse tv-landschap kijkt nog slechts vijftien procent van de Nederlandse huishoudens op de primaire televisie in het huishouden naar analoge tv. Wel wordt op het tweede of derde toestel in huis vaak nog analoog naar tv-zenders gekeken. Maar ook het aantal analoge kijkers op het secondaire televisietoestel daalt omdat na aankoop van een nieuwe tv-decoder de oude digitale tv-decoder in bijvoorbeeld de slaapkamer wordt gebruikt.
    UPCZiggoprogrammaraadprogrammaradenkabelradenkabelraden.nlmediawetanaloogdigitaalbasispakket

    Reacties

  1. TV-TIP De mediawijsheidtest

    De mediawijsheidtest
    NPO 3 om 20:25 uur
    Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa voelen bekende en onbekende Nederlanders aan de tand over mediawijsheid. Wat daarmee bedoeld wordt, is de impact van onze online samenleving. Hoeveel uur brengen we door in die digitale wereld, wat delen we allemaal en welke gevolgen heeft dat?

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Tom Cruise is in deze spectaculaire actiefilm terug als Ethan Hunt. Samen met zijn IMF-team bevindt hij zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag de Blu-ray van Mission: Impossible – Fallout vijf keer weggeven.

    TV-TIP 2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World

    2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World
    NPO 2 om 20:25 uur
    Sinds die aardbeiblonde meneer aan de macht is in Amerika vliegen termen als 'fake news' je om de oren. Geld voor degelijke journalistiek is er te weinig en de nieuwsstroom zwelt maar aan. Gelukkig zijn er burgerinitiatieven als Bellingcat, die nieuwe methodes ontwikkelen om dichterbij de waarheid te komen.