1. Nieuws

    Programmaraden op 1 januari verleden tijd

    Naar het er nu naar uitziet zijn programmaraden in Nederland op 1 januari 2014 definitief verleden tijd.
    Jarco Kriek
    19 juli 2013
    comments 0
    Programmaraden op 1 januari verleden tijd
    Foto: ANP

    Naar het er nu naar uitziet zijn programmaraden in Nederland op 1 januari 2014 definitief verleden tijd. Hierdoor verdwijnt in Nederland directe consumenteninvloed op het zenderaanbod op de kabel.

    De Tweede Kamer stemde onlangs in om het onderdeel omroepdistributie in de mediawet te wijzen. Eén van de gevolgen is het afschaffen van programmaraden in Nederland. Hiervoor in de plaats komt een verplicht digitaal basispakket van minimaal dertig tv-zenders voor alle aanbieders met meer dan honderdduizend tv-klanten. Er komt nog wel een mogelijkheid voor de consument om te klagen over het aanbod in het verplichte digitale zenderaanbod, maar hoe deze klachtenstructuur eruit gaat zien, is nog niet bekend. Wel gaat het Commissariaat voor de Media via haar jaarlijkse Media Monitor onderzoeken of er geen afspraken tussen aanbieders onderling over dit zenderaanbod worden gemaakt.

    Concurrentie moet voldoende zijn

    De sterke concurrentie op de Nederlandse tv-markt tussen aanbieders onderlig moet er volgens een meerderheid van de Tweede Kamer voor zorgen dat er voldoende onderscheid en competitie blijft bestaan. Hierdoor wordt verwacht dat het aantal zenders in het digitale basispakket – nu gemiddeld rond de vijftig tot zestig tv-zenders – niet vermindert en dat ook nieuwe tv-zenders voldoende kans behouden om in het zenderaanbod van aanbieders te worden opgenomen.

    Invloed analoge tv verdwijnt

    De invloed op het analoge zenderaanbod verdwijnt op 1 januari 2014. Kabelbedrijven als UPC en Ziggo mogen nu zelf bepalen welke tv-zenders men analoog wil aanbieden. Het staat kabelbedrijven vrij om met analoge tv te stoppen. Wanneer men echter analoge tv aanbiedt dan moet men het must carry-pakket van Nederlandse landelijke, regionale en lokale tv-zenders aanbieden en moet het zenderaanbod minimaal uit vijftien zenders bestaan.

    Kabelraden.nl stopt ook

    Het is Kabelraden.nl – de koepelorganisatie van programmaraden – zelf die aankondigt dat men op 1 januari gelijktijdig met de programmaraden stopt. Hoewel de Eerste Kamer de nieuwe mediawet in het najaar nog moet goedkeuren, zijn politieke partijen het erover eens dat de huidige consumenteninvloed via programmaraden niet meer van deze tijd is. Mochten er aanpassingen aan de wijzigingen in de mediawet komen, dan is het vrijwel zeker dat dit niet op het punt van programmaraden gaat plaatsvinden.

    KabelradenprogrammaraadprogrammaradenmediawetSander DekkerEerste KamerTweede KamerUPCZiggoKPNCanalDigitaalCaiwayconsumenteninvloed

    Reacties

  1. TV-TIP The Bold and the Beautiful

    The Bold and the Beautiful
    RTL 8 om 17:36 uur
    Zoe en Reese hebben een vader-dochtergesprek over Reese's gevoelens voor Taylor. Hope wil voordat de baby komt nog op vakantie met Liam en gaat met hem naar Catalina Island. Baby Kelly krijgt cadeautjes.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Goede tijden, slechte tijden

    Goede tijden, slechte tijden
    RTL 4 om 20:05 uur
    Daan heeft een geheime ontmoeting op een afgesproken locatie. Nina twijfelt als Lucas zichzelf als kinderoppas van Max opwerpt. Kimberly baalt dat ze alleen reacties krijgt van macho's en dubieuze types.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)