Providers hopen op langer verblijf Formule 1 bij Viaplay

Eerdere geruchten dat Viaplay mogelijk al na dit jaar de Formule 1 in Nederland gaat afstoten, lijkt 'wishful thinking' te zijn. “We will be strong in the Netherlands”, zou Peter Nørrelund tegen sportmarketeer Chris Woerts hebben gezegd. Het voortijdig afstoten van Formule 1 staat haaks op deze uitspraak. Formule 1 is namelijk het fundament van Viaplay in Nederland. Haal je deze populaire sport uit het aanbod, dan is de kans groot dat het kaartenhuis volledig in elkaar stort. Het entertainmentaanbod is te mager om de concurrentie met Netflix, Videoland, Disney+ en alle andere streamingdiensten aan te kunnen. Het overige sportaanbod – waaronder voetbal en darts – is kwalitatief en kwantitatief inferieur aan dat van Ziggo Sport en zelfs ESPN.
Uitzendrechten
Hoewel op 20 juli echt duidelijk wordt hoe Viaplay Group gaat bezuinigen om het financiële slechte tij te keren, spelen ook de weken daarna een belangrijke rol in de toekomst van Viaplay in Nederland. De uitzendrechten vande Formule 1 voor de periode na 2024 worden naar verwachting in augustus door rechtenhouder FOM (Liberty Media) verkocht. Viaplay wil deze rechten graag behouden, maar voelt de hete adem van VodafoneZiggo in de nek. VodafoneZiggo wil de rechten graag terug hebben om deze via Ziggo Sport en Ziggo Sport Totaal te exploiteren. Met de huidige financiële onrust bij Viaplay is het de vraag of het Zweedse bedrijf tot het uiterste wil gaan om de rechten te kopen. Financieel gezien heeft VodafoneZiggo de betere papieren. Een ding is wel zeker: wie de uitzendrechten ook koopt, dit bedrijf zal meer moeten betalen dan de echte marktwaarde.
Steun
Waar miljoenen Ziggo-klanten hopen dat VodafoneZiggo de uitzendrechten van Formule 1 koopt, krijgt Viaplay de steun van waarschijnlijk alle overige providers in Nederland. Voor bedrijven als KPN, T-Mobile, Delta en Caiway is het in de onderlinge concurrentiestrijd op de markt van vaste diensten een flinke stap terug als VodafoneZiggo de uitzendrechten herovert. Hierdoor krijgt Ziggo Formule 1 via het sportkanaal Ziggo Sport terug in het basispakket. Bij alle andere providers moeten klanten een extra Ziggo Sport Totaal-abonnement afsluiten dat veelal 15 euro oer maand kost. De drempel om naar Ziggo over te stappen wordt hierdoor lager en dat kan bij andere providers tot klantverlies leiden.
Minder kortingen
VodafoneZiggo kan een hogere prijs voor de uitzendrechten verantwoorden omdat het bij bedrijfsonderdeel Ziggo een andere weg kan inslaan om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Nu biedt Ziggo nieuwe klanten kortingen aan die tot soms wel meer dan 500 euro kunnen oplopen. Ook bestaande klanten moeten op extra kortingen en gratis aanvullende abonnementen getrakteerd worden om hen binnen het klantenbestand te houden. Dit kan deels vervangen worden door het aanbieden van gratis Formule 1 en andere sporten in het basispakket.