Publieke Omroep moet op termijn mogelijk fors bezuinigen

Adverteerders kiezen steeds vaker voor online reclame in plaats van traditionele tv-reclame en daardoor gaat de publieke omroep mogelijk tientallen miljoenen aan inkomsten mislopen. Minister Slob van Media verwacht dat de NPO al in het komende jaar tot tientallen miljoenen euro tekort komt door afgenomen STER-inkomsten. De STER zorgt voor reclame-inkomsten van de publieke omroepen. Slob: "Als er niets verandert loopt het budget van de NPO in 2019 terug met circa zestig miljoen euro. Daarom geef ik nu al een waarschuwing af." Volgens Slob kunnen tot en met 2018 tegenvallers worden gecompenseerd uit de Algemene Mediareserve, een pot waarin de omroepen jaarlijks geld storten. De bodem daarvan is volgend jaar bereikt. De ontwikkeling is volgens de minister onomkeerbaar en daarom onderzoekt zijn departement hoe de publieke omroep de inkomsten uit reclame en andere bronnen kan vergroten.
NPO herkent zich in standpunt minister
De NPO zegt in een reactie de tendens die Slob beschrijft te herkennen. NPO-voorzitter Rijxman: "Het grootste deel van de advertentiegelden verdwijnt in de zakken van grote platforms als Google en Facebook." Rijxman wijst erop dat de mogelijkheden van niet-commerciële omroepen om extra inkomsten te realiseren, beperkt zijn en vertrouwt erop dat de Kamer en het kabinet inzien dat de NPO juist meer geld nodig heeft.