Publieke omroep op jacht naar 170 miljoen euro bij de kijker

In Nederland probeert de NPO een toekomstig gat in de begroting van iets meer dan zestig miljoen euro te dichten. Dit bedrag wordt vanaf 2019 jaarlijks in vermindering van het subsidiegeld gebracht in verband met sterk teruglopende reclame-inkomsten uit de verkoop van STER reclamezendtijd. Met een nieuwe video on demand-abonnementsdienst in de vorm van NPO Start Plus en de verhoging van doorgiftevergoedingen die na het sluiten van nieuwe overeenkomsten aan providers doorberekend worden, wil NPO een groot deel van dit bezuinigingsgat dichten.
Duitsland
In Duitsland zijn de publieke omroepen ARD en ZDF op een andere manier naar extra inkomsten op zoek. De jacht op zwartkijkers is hierbij belangrijk. De omroepen hebben 800.000 woningbezitters aangeschreven die tot op heden geen omroepbijdrage betalen. In Duitsland is het een verplichting om per maand €17,50 per woning aan omroepbijdrage aan publieke omroepen te betalen. Duitsers moeten zich hiervoor zelf aanmelden. De 800.000 woningbezitters die zichzelf nog niet voor de omroepbijdrage aangemeld hebben, worden in de brief verzocht om dit alsnog te doen of een geldige reden te geven waarom wordt gedacht dat de verplichte afdracht aan publieke omroepen niet nodig is. In het meest optimale geval gaat de briefactie van ARD en ZDF rond 170 miljoen euro opleveren.