1. Nieuws

    Publieke omroep wijzigt zendernamen

    Alle tv- en radiozenders van de publieke omroep hebben vanaf 19 augustus een nieuwe naam. De zenders worden nu onder de merknaam NPO gepresenteerd.
    Jarco Kriek
    19 augustus 2014
    comments 24
    Publieke omroep wijzigt zendernamen

    Alle tv- en radiozenders van de publieke omroep hebben vanaf 19 augustus een nieuwe naam. De zenders worden nu onder de merknaam NPO gepresenteerd.

    Zo heet Nederland 1 voortaan NPO 1. Nederland 1 was tot 19 augustus de sterkste merknaam van de NPO. Veel merkdeskundigen noemen de beslissing van de publieke omroep een grote fout. Die fout kost de publieke omroep ook nog eens meer dan 150.000 euro. Dat is namelijk het bedrag dat is uitgegeven om de merknaam NPO te introduceren. Onder meer werd 100.000 euro aan een postduivenvereniging betaald om de domeinnaam npo.nl in bezit te krijgen. Daarnaast bestaat de nieuwe vormgeving onder meer uit zenderlogo’s en daaraan gekoppelde beeldlogo’s die vanaf nu transparant op het televisiescherm te zien zijn.

    Mediagedrag

    De NPO zelf noemt een veranderend medialandschap en mediagedrag van de kijker de belangrijkste reden om nieuwe zendernamen in te voeren. De achterliggende gedachte is dat het publiek met de nieuwe zendernamen beginnend met NPO de publieke omroep kan blijven vinden en herkennen. De namen van de televisienetten Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, Zapp en Zappelin zijn veranderd in NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zapp en NPO Zappelin. Dat geldt ook voor de radiozenders, die net als televisienetten de toevoeging NPO krijgen: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5, NPO Radio 6. Bij NPO Radio 6 is vanwege ruimtegebrek bij het nieuwe logo de toevoeging Soul & Jazz verdwenen. Al eerder wijzigde de NPO de zendernamen van de digitale themakanalen en enkele interactieve diensten.

    Herkenbaarheid

    Shula Rijxman – bestuurder bij de NPO – verdedigt de bekritiseerde stap van de publieke omroep: "We geven de Nederlandse Publieke Omroep hiermee een duidelijk en herkenbaar gezicht dat je overal terugziet. De waardering voor de publieke omroep is hoog en het bereik is groot. Er worden elk jaar opnieuw honderden mooie programma’s door de omroepen gemaakt. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. En in al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn."

    NPOpublieke omroepNPO 1NPO 2NPO 3NPO ZappNPO ZappelinNPO Radio 1NPO Radio 2NPO 3FMNPO Radio 4NPO Radio 5NPO Radio 6beeldlogoEBUEuropean Broadcast Unionlogo

    Reacties

  1. TV-TIP Genaaid

    Genaaid
    NPO 3 om 20:25 uur
    Jennifer Hoffman vliegt met vijf beginnende modeontwerpers naar Myanmar om met eigen ogen te zien hoe kleding gemaakt wordt. Een confronterende ontdekkingsreis naar de schaduwkant van de mode-industrie, zeker als je elke week kwistig winkels leegkoopt met creditcard.

    Doe mee en win!

    • *

      3X VIP-PAKKET ROBIN HOOD

      Robin van Loxley, een door oorlog geharde kruisvaarder, keert met hulp van de Moorse commandant Little John na jaren terug naar Engeland. Thuis heerst er armoede onder de inwoners van Nottingham dankzij een meedogenloze sheriff. Totaal TV mag drie keer een VIP-pakket voor dit actie-avontuur weggeven, met daarin een pijl-en-boog-pen, een Robin Hoodie en natuurlijk twee kaartjes voor de film.

    TV-TIP Parker

    Parker
    Veronica om 20:30 uur
    De harde maar rechtvaardige Parker wordt tijdens een uit de hand gelopen overval voor dood achtergelaten door de overige bendeleden. Met hulp van de beeldschone Leslie beraamt hij de ultieme wraak. Hoewel geen toonbeeld van originaliteit, is de film beter dan het gros van Jason Stathams gebruikelijke werk.