1. Nieuws

    Publieke omroep wijzigt zendernamen

    Alle tv- en radiozenders van de publieke omroep hebben vanaf 19 augustus een nieuwe naam. De zenders worden nu onder de merknaam NPO gepresenteerd.
    Jarco Kriek
    19 augustus 2014
    comments 24
    Publieke omroep wijzigt zendernamen

    Alle tv- en radiozenders van de publieke omroep hebben vanaf 19 augustus een nieuwe naam. De zenders worden nu onder de merknaam NPO gepresenteerd.

    Zo heet Nederland 1 voortaan NPO 1. Nederland 1 was tot 19 augustus de sterkste merknaam van de NPO. Veel merkdeskundigen noemen de beslissing van de publieke omroep een grote fout. Die fout kost de publieke omroep ook nog eens meer dan 150.000 euro. Dat is namelijk het bedrag dat is uitgegeven om de merknaam NPO te introduceren. Onder meer werd 100.000 euro aan een postduivenvereniging betaald om de domeinnaam npo.nl in bezit te krijgen. Daarnaast bestaat de nieuwe vormgeving onder meer uit zenderlogo’s en daaraan gekoppelde beeldlogo’s die vanaf nu transparant op het televisiescherm te zien zijn.

    Mediagedrag

    De NPO zelf noemt een veranderend medialandschap en mediagedrag van de kijker de belangrijkste reden om nieuwe zendernamen in te voeren. De achterliggende gedachte is dat het publiek met de nieuwe zendernamen beginnend met NPO de publieke omroep kan blijven vinden en herkennen. De namen van de televisienetten Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, Zapp en Zappelin zijn veranderd in NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zapp en NPO Zappelin. Dat geldt ook voor de radiozenders, die net als televisienetten de toevoeging NPO krijgen: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5, NPO Radio 6. Bij NPO Radio 6 is vanwege ruimtegebrek bij het nieuwe logo de toevoeging Soul & Jazz verdwenen. Al eerder wijzigde de NPO de zendernamen van de digitale themakanalen en enkele interactieve diensten.

    Herkenbaarheid

    Shula Rijxman – bestuurder bij de NPO – verdedigt de bekritiseerde stap van de publieke omroep: "We geven de Nederlandse Publieke Omroep hiermee een duidelijk en herkenbaar gezicht dat je overal terugziet. De waardering voor de publieke omroep is hoog en het bereik is groot. Er worden elk jaar opnieuw honderden mooie programma’s door de omroepen gemaakt. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. En in al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn."

    NPOpublieke omroepNPO 1NPO 2NPO 3NPO ZappNPO ZappelinNPO Radio 1NPO Radio 2NPO 3FMNPO Radio 4NPO Radio 5NPO Radio 6beeldlogoEBUEuropean Broadcast Unionlogo

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES GOOD BOYS

      Wat kan er wel allemaal niet fout gaan op één dag? De makers van Superbad, Bad Neighbours en Sausage Party komen met het originele Good Boys. Als hij wordt uitgenodigd voor zijn eerste feestje raakt de twaalfjarige Max in paniek omdat hij niet weet hoe je moet zoenen. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Make Holland great again

    Make Holland great again
    NPO 3 om 20:15 uur
    YUNG DWDD-reporter Sahil Amar Aïssa had de afgelopen maanden één missie. Een geheime missie nog wel: het land een beetje beter maken. Of nou ja, ten minste een poging doen. Is het leven hier dan om te janken? Ben je mal! Maar toch zien we met z’n allen dagelijks dingen die beter kunnen. En als niemand iets doet, verandert er ook niets, toch?

    TV-TIP Savage builds

    Savage builds
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Als kind leer je dat je niet met je eten mag spelen en je mag er al helemaal niet mee gooien. Adam Savage trekt zich daar helemaal niks van aan en heeft een episch voedselgevecht met collega Tory Belleci. De twee bedenken allerlei rare machines om eten naar elkaar te smijten.

    Interview

    • *

      Frans Bauer

      The Voice Senior

      Geer & Goor verlieten met gierende banden hun stoel in The Voice Senior. Enter Frans Bauer als vierde coach naast Marco Borsato, Ilse DeLange en Angela Groothuizen.
      Reacties0 reactie(s)