1. Nieuws

    Publieke omroep wijzigt zendernamen

    Alle tv- en radiozenders van de publieke omroep hebben vanaf 19 augustus een nieuwe naam. De zenders worden nu onder de merknaam NPO gepresenteerd.
    Jarco Kriek
    19 augustus 2014
    comments 24
    Publieke omroep wijzigt zendernamen

    Alle tv- en radiozenders van de publieke omroep hebben vanaf 19 augustus een nieuwe naam. De zenders worden nu onder de merknaam NPO gepresenteerd.

    Zo heet Nederland 1 voortaan NPO 1. Nederland 1 was tot 19 augustus de sterkste merknaam van de NPO. Veel merkdeskundigen noemen de beslissing van de publieke omroep een grote fout. Die fout kost de publieke omroep ook nog eens meer dan 150.000 euro. Dat is namelijk het bedrag dat is uitgegeven om de merknaam NPO te introduceren. Onder meer werd 100.000 euro aan een postduivenvereniging betaald om de domeinnaam npo.nl in bezit te krijgen. Daarnaast bestaat de nieuwe vormgeving onder meer uit zenderlogo’s en daaraan gekoppelde beeldlogo’s die vanaf nu transparant op het televisiescherm te zien zijn.

    Mediagedrag

    De NPO zelf noemt een veranderend medialandschap en mediagedrag van de kijker de belangrijkste reden om nieuwe zendernamen in te voeren. De achterliggende gedachte is dat het publiek met de nieuwe zendernamen beginnend met NPO de publieke omroep kan blijven vinden en herkennen. De namen van de televisienetten Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, Zapp en Zappelin zijn veranderd in NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zapp en NPO Zappelin. Dat geldt ook voor de radiozenders, die net als televisienetten de toevoeging NPO krijgen: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5, NPO Radio 6. Bij NPO Radio 6 is vanwege ruimtegebrek bij het nieuwe logo de toevoeging Soul & Jazz verdwenen. Al eerder wijzigde de NPO de zendernamen van de digitale themakanalen en enkele interactieve diensten.

    Herkenbaarheid

    Shula Rijxman – bestuurder bij de NPO – verdedigt de bekritiseerde stap van de publieke omroep: "We geven de Nederlandse Publieke Omroep hiermee een duidelijk en herkenbaar gezicht dat je overal terugziet. De waardering voor de publieke omroep is hoog en het bereik is groot. Er worden elk jaar opnieuw honderden mooie programma’s door de omroepen gemaakt. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. En in al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn."

    NPOpublieke omroepNPO 1NPO 2NPO 3NPO ZappNPO ZappelinNPO Radio 1NPO Radio 2NPO 3FMNPO Radio 4NPO Radio 5NPO Radio 6beeldlogoEBUEuropean Broadcast Unionlogo

    Reacties

  1. TV-TIP Formule 1: GP van Duitsland

    Formule 1: GP van Duitsland
    Ziggo Sport Select om 14:00 uur
    Sebastian Vettel mag zijn fans tegenwoordig dan wel in het Italiaans toespreken, in Duitsland is hij ook nog ongekend populair. Maar het is alweer vijf geleden dat hij de wereldtitel won en dat is voor hem veel te lang. Dit seizoen is het spannend tussen hem en Lewis Hamilton. De race in zijn thuisland zal Vettel willen winnen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 14:05 uur
    Thijs Zonneveld verzon de term ‘Mollemalen’, vorig jaar na de gewonnen etappe van Bauke Mollema. Het betekent: ‘snoeihard harken naar de zege’. Vandaag is een etappe voor echte vrijbuiters, die Mollema goed moet liggen. Voorwaarde is dat zijn algemeen klassement naar de filistijnen is, anders laten ze hem niet gaan.