1. Nieuws

    Publieke omroep wil meer distributievergoeding Ziggo en KPN

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) wil dat distributeurs meer vergoeding afdragen voor de doorgifte van zenders. NPO zegt dat aanbieders als Ziggo en KPN in het verleden genoeg aan de doorgifte verdiend hebben.
    Jarco Kriek
    22 oktober 2017
    comments 18
    Publieke omroep wil meer distributievergoeding Ziggo en KPN
    Foto ANP

    Uit de begroting van de NPO voor het jaar 2018 blijkt het voornemen om de inkomsten uit vergoedingen van distributie bij alle aanbieders te vergroten. Deze extra inkomsten zijn nodig omdat NPO verwacht dat de inkomsten uit reclames via STER gaat dalen. Aanbieders als Ziggo en KPN hebben de afgelopen tien jaar volgens de NPO genoeg geld aan de doorgifte van de publieke zenders in tv-pakketten verdiend. De compensatie van dalende STER-inkomsten moet dan ook mede in de hoek van distributeurs gevonden worden. De NPO rekent hierbij op volledige steun van de overheid en politiek. De wens om meer geld uit de markt te halen, wordt zichtbaar bij nieuwe onderhandelingen over distributie van publieke zenders met de aanbieders.

     

    Kijker betaalt

    Mocht uiteindelijk inderdaad blijken dat aanbieders meer geld voor doorgifte van zenders aan de NPO gaan betalen, dan lijken de klanten van deze aanbieders de dupe te worden. Vroeg of laat wordt hierdoor de prijs van tv-abonnementen hoger. Interessante vraag is hoe de NPO omgaat met de veranderende manier van mediaconsumptie in Nederland. Steeds meer kijkers nemen geen traditioneel tv-abonnement bij aanbieders meer af en kijken alleen nog online. Het aantal verkochte tv-abonnementen wordt hierdoor minder. De afdracht van aanbieders aan NPO komt hierdoor ook onder druk te staan. Dit terwijl de NPO de zenders wel gratis online aan Nederlanders aanbiedt.

    NPOpublieke omroepdistributiedistributievergoedingdistributieovereenkomstdistributeursaanbiedersZiggoVodafoneZiggoKPNCanal DigitaalT-Mobile ThuisCaiwayDeltareclameinkomstenSTERcordcuttingtraditioneelonline

    Reacties

  1. TV-TIP De mediawijsheidtest

    De mediawijsheidtest
    NPO 3 om 20:25 uur
    Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa voelen bekende en onbekende Nederlanders aan de tand over mediawijsheid. Wat daarmee bedoeld wordt, is de impact van onze online samenleving. Hoeveel uur brengen we door in die digitale wereld, wat delen we allemaal en welke gevolgen heeft dat?

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Tom Cruise is in deze spectaculaire actiefilm terug als Ethan Hunt. Samen met zijn IMF-team bevindt hij zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag de Blu-ray van Mission: Impossible – Fallout vijf keer weggeven.

    TV-TIP 2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World

    2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World
    NPO 2 om 20:25 uur
    Sinds die aardbeiblonde meneer aan de macht is in Amerika vliegen termen als 'fake news' je om de oren. Geld voor degelijke journalistiek is er te weinig en de nieuwsstroom zwelt maar aan. Gelukkig zijn er burgerinitiatieven als Bellingcat, die nieuwe methodes ontwikkelen om dichterbij de waarheid te komen.