1. Nieuws

    Publieke omroepen houden vast aan felgekleurde beeldlogo’s

    De afzonderlijke publieke omroepen leggen het advies van de NPO naast zich neer en volharden in het gebruik van de eigen felgekleurde beeldlogo’s.
    13 augustus 2014
    comments 35
    Publieke omroepen houden vast aan felgekleurde beeldlogo’s

    De afzonderlijke publieke omroepen leggen het advies van de NPO naast zich neer en volharden in het gebruik van de eigen felgekleurde beeldlogo’s.

    De Europese omroeporganisatie EBU waarschuwde de NPO en andere Europese publieke omroepen al in 2010 voor het gebruik van niet transparante en gekleurde beeldlogo’s. Ook adviseerde de EBU haar leden om zoveel mogelijk beeldlogo’s niet te gebruiken en als deze toch gebruikt moeten worden niet steeds op dezelde positie te tonen. De NPO gebruikt de omzetting van de zendernamen van de drie landelijke tv-zenders op 19 augustus – Nederland 1 heet vanaf dat moment bijvoorbeeld NPO 1 – om de overstap naar transparante beeldlogo’s te maken.

    Eigenwijs

    De NPO heeft de afgelopen maanden geprobeerd om de beeldlogo’s van afzonderlijke publieke omroepen transparant te maken. Het verzet van de publieke omroepen is echter zo groot dat dit ervoor zorgt dat er ook na 19 augustus nog felgekleurde beeldlogo’s zichtbaar zijn. De NPO en de omroepen gaan hierover onderhandelen, maar de kans is klein dat de partijen het nog dit jaar met elkaar eens worden. De publieke omroepen zijn bang dat transparante en minder opvallende beeldlogo’s voor verwatering van hun identiteit zorgt.

    Geen klachten

    Daarnaast hebben publieke omroepen geen klachten en mogelijke schadeclaims – die de NPO verwacht als er gekleurde beeldlogo’s gebruikt blijven worden – over de logo’s ontvangen. Het inbranden van beeldlogo’s zorgt voor schade aan het televisiescherm van de kijker. Het inbranden is met de nu veel gebruikte beeldtechnieken een minder groot risico dan voorheen. Vooral oudere plasmatelevisies en de hypermoderne OLED-televisies zijn gevoelig voor inbranding.

    NPOpublieke omroepNPO1NPO 1NPO2NPO 2NPO3NPO 3logobeeldlogoplasmaLCDLEDOLEDinbrandingEBUEuropean Broadcast Union

    Reacties

  1. TV-TIP Hunted

    Hunted
    NPO 3 om 20:25 uur
    Het derde seizoen alweer van Hunted. Veertien mensen proberen van de radar te verdwijnen en dat 500 uur vol te houden. Iets wat elk jaar lastiger lijkt te worden. In het eerste seizoen lukte het marinier (logisch) Evert, vorig seizoen slaagde student (logisch) Omar.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Holland's Next Top Model

    Holland's Next Top Model
    RTL 5 om 20:30 uur
    Er is licht aan het eind van de tunnel voor de finalisten van HNTM. De finale is aangebroken en wordt dit jaar in de Utrechtse Nicolaïkerk gehouden. De kandidaten lopen meerdere runs in kleding van vier aanstormende Nederlandse ontwerptalenten. Het 250 man tellende publiek bevat grote namen uit de fashionwereld.