Radio 10 kaapt ontbijtduo Roodbeen en Kijk in de Vegte weg bij NPO Radio 2

Radio 10 haalt het succesvolle ochtendduo Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte weg bij de publieke omroep. Vanaf 1 september verzorgen zij het muzikale ontbijt op de Talpa-zender en vervangen daarmee Gordon en Froukje de Both.
Presentatoren Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte stappen over van NPO Radio 2 naar Radio 10. BNNVARA en Talpa Network bevestigen respectievelijk het vertrek en de komst na berichtgeving van het AD. Het duo wordt op de commerciële zender de opvolger van Gordon en Froukje de Both, die kampten met tegenvallende luistercijfers.
Laatste uitzending vanaf de Vierdaagse
Na acht jaar nemen Roodbeen en Kijk in de Vegte afscheid van de publieke omroep. Het duo heeft op 24 juli zijn laatste uitzending op de publieke zender, vanaf de Nijmeegse Vierdaagse. Daarna is het even stil, want vanaf 1 september zijn ze met Radio 10 Staat Op! te horen. De volledige titel van het nieuwe programma luidt Radio 10 Staat Op! Met Jan-Willem, Jeroen en de ochtendploeg.
Roodbeen wordt ook radio director
De overstap is meer dan alleen een nieuwe ochtendshow. Naast het maken van de ochtendshow zal Jan-Willem Roodbeen ook verantwoordelijk zijn voor de koers, programmering en verdere ontwikkeling van de zender als radio director van Radio 10. Roodbeen spreekt van het juiste moment voor een volgende stap en wil een omgeving creëren waarin muzikale energie, creativiteit en de luisteraar samenkomen.
Ook Kijk in de Vegte heeft er zin in. Hij noemt Radio 10 een perfecte match en kijkt ernaar uit om samen met de luisteraars de dag te blijven beginnen.
Acht jaar en twee Gouden RadioRingen
Roodbeen en Kijk in de Vegte maakten sinds 2018 het ochtendprogramma Jan-Willem Start Op! bij NPO Radio 2. Ze wonnen in 2020 en in 2025 de Gouden RadioRing met het programma. In ruim 2000 afleveringen groeide de show uit tot een van de populairste ochtendprogramma's van de Nederlandse radio.
Sinds dit jaar was het duo ook op televisie te zien met een eigen vrijdagavondprogramma op NPO 1, waarin bekende radio-onderdelen als de Dobbelsteen en de Introrally terugkwamen.
Einde ochtendshow Gordon en Froukje
Voor Gordon en Froukje de Both betekent de transfer het einde van hun ochtendshow op Radio 10. De werkelijkheid lijkt nu te zijn dat de slechtlopende show van zender wordt gehaald. Talpa bedankt het tweetal en het team voor hun inzet van het afgelopen jaar en verwelkomt de nieuwe ochtendshow.
Bij BNNVARA klinkt waardering voor het vertrekkende duo. Directeur content Suzanne Kunzeler noemt hun creativiteit, energie en vakmanschap, en de warmte die zij iedere ochtend de ether in brachten.
Stoelendans bij NPO Radio 2
Met het vertrek van Roodbeen en Kijk in de Vegte ontstaat er een vacature op het belangrijkste tijdslot van NPO Radio 2. Wie het ochtendstokje bij de publieke omroep gaat overnemen, is nog niet bekend. De zoektocht naar een opvolger kan na de zomer beginnen.





