Rechtszaak Ziggo en T-Mobile over prijsverhoging tv en internet

T-Mobile stelt in enkele uitingen in publiciteitscampagnes en op sociale media dat het in tegenstelling tot de twee belangrijkste concurrenten Ziggo en KPN de prijs van abonnementen waarbij tv en internet wordt geleverd niet verhoogd. Ziggo en KPN hebben in de voorbijgaande weken prijsverhogingen van gemiddeld 5 procent aangekondigd. De prijs van abonnementen stijgt hierdoor gemiddeld met €2,50 per maand. Een deel van deze prijsverhoging wordt veroorzaakt door de zogenaamde prijsinflatiecorrectie. Die bedraagt in 2019 in Nederland 1,7 procent.
Ook prijsverhoging T-Mobile
T-Mobile heeft begin dit jaar enkele beloftes gedaan om media-autoriteiten gunstig te stemmen met betrekking tot de overname van de Nederlandse activiteiten van Tele2. Een belofte is dat T-Mobile de abonnementen waarbij vaste diensten geleverd worden bij T-Mobile en Tele2 de komende jaren niet verhoogt. Echter heeft T-Mobile hierbij de uitzondering gemaakt voor de jaarlijkse prijsinflatiecorrectie. Feitelijk heeft T-Mobile hierdoor de prijs van abonnementen waarbij de vaste diensten tv en internet worden geleverd wel degelijk in 2019 verhoogd. De maximale prijsverhoging bij T-Mobile kwam dit jaar op €1,17 per maand uit. T-Mobile blijft echter in diverse uitingen richting klanten vasthouden aan dat het geen prijsverhoging doorberekend.
VodafoneZiggo
De uitingen van T-Mobile zijn voor VodafoneZiggo aanleiding om T-Mobile voor de rechter te dagen. VodafoneZiggo verwijt T-Mobile het verspreiden van misleidende en incomplete uitingen. Op deze manier probeert T-Mobile klanten van Ziggo te verleiden een overstap te maken. VodafoneZiggo heeft dit vandaag aangekaart bij de voorzieningsrechter van de rechtbank Den Haag. Deze doet niet direct uitspraak in dit conflict.