1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt KPN op de vingers

    De Reclame Code Commissie heeft KPN voor het uiten van misleidende reclame op de vingers getikt. KPN krijgt de aanbeveling te stoppen met deze manier van adverteren.
    Jarco Kriek
    25 mei 2012
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt KPN op de vingers
    Foto: ANP

    De Reclame Code Commissie heeft KPN voor het uiten van misleidende reclame voor haar tv-product Alles-In-1 glasvezel op de vingers getikt. KPN krijgt de aanbeveling te stoppen met deze manier van adverteren.

    Een inwoner van Veendam heeft bij de Reclame Code Commissie geklaagd over de manier waarop KPN en het bedrijf Reggefiber in de gemeente Veendam reclame voor mogelijk toekomstige glasvezeldiensten hebben gemaakt. De manier waarop in Veendam om de gunst van abonnees werd gestreden, was opvallend. Al eerder berichtte Totaal TV hierover.

    KPN schept onduidelijkheid

    In een reclamefolder die in Veendam werd verspreid, stelde KPN dat de inschrijving voor het afnemen van glasvezeldiensten beslissend kon zijn voor aanleg van glasvezel. Glasvezelexploitant Reggefiber legt namelijk pas glasvezel aan wanneer minimaal dertig procent van de aansluitingen via het afnemen van een abonnement bij een serviceprovider actief worden gebruikt. De klager zegt dat met de uiting van KPN de indruk wordt gewekt dat er alleen glasvezel wordt aangelegd als zich er voldoende mensen bij KPN - of een andere serviceprovider die van het glasvezelnetwerk van Reggefiber gebruik maakt - hebben aangemeld. Dat is onjuist omdat de lokale kabelexploitant Stichting Kabel Veendam al eerder openbaar had gemaakt dat men in Veendam een eigen glasvezelnetwerk ging aanleggen.

    Verweer KPN van tafel

    In het verweer heeft KPN laten weten dat men zijn glasvezeldiensten niet via het glasvezelnetwerk van Stichting Kabel Veendam kan aanbieden. En dat men alleen via een Reggefiber glasvezelnetwerk KPN-diensten kan leveren wanneer er bij Reggefiber bekend is dat minimaal dertig procent van de aansluitingen actief worden gebruikt. De Reclame Code Commissie vindt echter dat KPN misleidende reclame heeft gemaakt waarbij de consument de indruk kan hebben dat er alleen een glasvezelnetwerk in Veendam kwam als dertig procent van de inwoners ook daadwerkelijk glasvezeldiensten gingen afnemen. Dat is feitelijk onjuist omdat de minimumgrens van dertig procent actieve aansluitingen alleen van toepassing was voor het Reggefiber glasvezelnetwerk. En dus niet voor het glasvezelnetwerk van kabelexploitant Stichting Kabel Veendam.

    Aanbeveling van Reclame Code commissie

    De Reclame Commissie laat in de uitspraak weten dat er sprake is van misleidende reclame-uitingen: "De Commissie acht de brief voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de noodzaak om in te gaan op het aanbod van KPN om zich in te schrijven voor glasvezel. Gelet hierop, en nu de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

    KPNReggefiberglasvezelVeendamStichting Kabel VeendamSKVReclame CodecommissieRCC

    Reacties

  1. TV-TIP Schaatsen: World Cup Heerenveen

    Schaatsen: World Cup Heerenveen
    NPO 1 om 14:40 uur
    Wouter Olde Heuvel, Jan Blokhuijsen, Koen Verweij. Allemaal schaatsten ze in de ploeg met Sven Kramer en zouden ze zijn kroonprins worden. Door verschillende omstandigheden mislukte dat, maar nu laat ploeggenoot Patrick Roest toch écht zien dat Kramer voorbij is gestreefd. Vandaag schaatst de allrounder de 1.500 meter.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD KLEM S2

      Er kleeft bloed aan de handen van Hugo Warmond en hij is meer dan ooit verstrengeld met ex-topcrimineel Marius Milner. Ze krijgen dan ook al snel te maken met malafide accountants, ontsporende gezinsbeslommeringen en de wraakzuchtige lange arm van de onderwereld. Totaal TV geeft dit tweede seizoen vijf keer weg op dvd.

    TV-TIP Dance As One

    Dance As One
    SBS6 om 20:00 uur
    De laatste aflevering van dit seizoen en waarschijnlijk de allerlaatste ooit, want de dansende crews deden het niet al te best. De openingsdans trok 314.000 kijkers, op het dieptepunt keken er 235.000 mensen. Welke dansgroep gaat aan de haal met de titel en de geldprijs van 50.000 euro? Alles draait om synchroon en perfect bewegen.