1. Nieuws

    Reclame Code Commissie tikt UPC voor misleidende reclame op de vingers

    Mediabedrijf UPC is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor misleidende reclame waarbij door UPC gesuggereerd wordt dat in sommige gevallen de snelheid van een glasvezelverbinding omlaag gaat.
    Jarco Kriek
    7 oktober 2011
    comments 0
    Reclame Code Commissie tikt UPC voor misleidende reclame op de vingers

    Mediabedrijf UPC is door de Reclame Code Commissie (RCC) op de vingers getikt voor misleidende reclame waarbij door UPC gesuggereerd wordt dat in sommige gevallen de snelheid van een glasvezelverbinding omlaag gaat.

    De uitspraak van RCC dateert al van enkele maanden geleden maar is pas nu via de internetsite Glasvezel.nu openbaar geworden. UPC heeft direct na de uitspraak van RCC hoger beroep aangetekend. De uitspraak van dit hoger beroep wordt in de loop van deze maand verwacht.

    De zaak tegen UPC werd door een vrijwilliger van het glasvezelinitiatief – overigens op persoonlijke titel – aangespannen. UPC maakte de misleidende reclame volgens het RCC in een reclamefolder die in Wijchen is verspreid. Daarin stelt UPC het volgende: "Met ADSL – maar ook met bijvoorbeeld glasvezel – gaat alle informatie van internet, tv en telefonie samen als het ware als een trechter. Als u dan tv kijkt, wordt een deel van de ruimte gebruikt voor het televisiesignaal. Uw internetsnelheid gaat daardoor naar beneden.” UPC vervolgt dan met een passage waarin men zegt dat dit via het kabelnetwerk van UPC niet het geval is: "Met de kabel van UPC, zijn de signalen gescheiden en krijgen zo de ruimte die ze nodig hebben. Hierdoor gaat tv-kijken niet ten koste van de internetsnelheid.”

    Het RCC vindt deze reclame-uiting misleidend en oneerlijk. Het stelt in haar oordeel dat de door UPC geschetste problemen mogelijk alleen kan optreden bij zogenaamde heavy users. Verder stelt het RCC in haar oordeel dat deze uiting de gemiddelde consument er toe te brengen een besluit over een transactie te nemen die men anders niet genomen zou hebben.

    UPC is tegen de uitspraak van het RCC bij het College van Beroep in hoger beroep gegaan. Deze doet deze maand een definitieve uitspraak over mogelijke misleidende reclame van UPC.

    UPCReclame Code CommissieRCCglasvezelmisleidende reclamereclame

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica om 20:05 uur
    Dit is de eerste keer dat Zinedine Zidane en Jürgen Klopp, de meesterbreinen van het moderne voetbal, elkaar treffen. En dan meteen op het hoogste podium: de finale van de Champions League. Dat Zidane hier is, mag geen verrassing heten: Real Madrid gaat voor zijn derde titel op rij. Maar niemand had Liverpool hier verwacht.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY THE FLORIDA PROJECT

      De zesjarige Moonee woont met haar moeder Halley in een motel in de schaduw van Disney World Florida. Motelmanager Bobby lijkt de enige volwassene in de omgeving te zijn die de kinderen in het gareel probeert te houden. Totaal TV mag de Blu-ray van deze dramafilm vijf keer weggeven.

    TV-TIP Pieter Derks: Spot

    Pieter Derks: Spot
    NPO 1 om 20:30 uur
    Pieter Derks komt uit Nijmegen. Het is dan ook geen verrassing dat de tv-opname van zijn zevende programma in de plaatselijke Stadsschouwburg geschoten is. Voelt-ie zich extra op zijn gemak, maar meer nog waren dat de laatste shows van de tour en dus lekker actueel. En als Pieter Derks érgens goed in is, dan is het wel de actualiteit komisch belichten.