Reclame DAB+ niet misleidend

Het gaat om een uitspraak van het college van beroep van de Reclame Code Commissie. Eerder oordeelde RCC namelijk dat de reclamecampagne door de consument wel als misleidend ervaren kan worden. De klacht heeft betrekking tot een reclamecampagne van overkoepelende organisatie Digital Radio NL. Dit is een samenwerkingsverband van NPO, Vereniging Commerciële Radio (VCR), Stichting regionale Omroep (RPO) en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).
Digitale radio
De klacht ging over de zinsnede dat DAB+ de digitale opvolger van FM is. Dit was volgens de klager onjuist en daardoor misleidend. DAB+ is in zijn ogen op dit moment een alternatief voor FM. De RCC oordeelde eerder dat de klacht gegrond was en de reclame dus misleidend. Digital Radio NL wijzigde door de uitspraak de reclamecampagne en noemde hier DAB+ voortaan het digitaal alternatief voor FM. Het ging wel in beroep tegen de uitspraak. Het college van beroep fluit RCC nu terug omdat digitalisering van de ether wereldwijd plaatsvindt. Het stelt daarnaast vast dat DAB+ de enige praktische opvolger van FM is.