Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Reclame kost Netflix tientallen miljoenen abonnees’

    Als Netflix besluit reclameblokken bij het kijken naar films en series in te voeren, dan gaat het de streamingdienst wereldwijd tientallen miljoenen klanten kosten. Dit stelt Hub Entertainment Research.
    Peter de Koning
    8 juli 2019
    comments 30
    ‘Reclame kost Netflix tientallen miljoenen abonnees’

    Uit het onderzoek – waarbij bijna 1800 Netflix-abonnees werden ondervraagd – blijkt dat 23 procent afhaakt als Netflix besluit op een of andere manier reclame te willen invoeren en de prijs van abonnementen niet verlaagt. Dit lijkt op zich weinig, maar als dit onderzoek wereldwijd representatief is, betekent dit wel een verlies van tientallen miljoenen abonnees. Tegen het inkomstenverlies van enkele honderden miljoenen euro’s per maand staat natuurlijk wel een nieuwe inkomstenstroom uit reclameverkoop. Of het invoeren van reclame voor Netflix financieel gunstige voordelen gaat opleveren, blijft de vraag.

     

    Abonnement

    Uit het Amerikaanse onderzoek blijkt dat abonnees makkelijker de invoering van reclame zouden accepteren als de abonnementsprijs lager wordt. Hoe meer Netflix van de prijs zou afhalen, hoe hoger de acceptatiegraad voor reclame door abonnees wordt. Al langere tijd zijn geruchten te horen dat Netflix intern de introductie van reclame bespreekt. De streamingdienst investeert veel geld in het aankopen van content en de productie van eigen exclusieve titels. Nu de concurrentie door de aangekondigde komst van nieuwe streamingdienst als Disney+ en Warnermedia groter wordt, is er sprake van schaarste van content. Dit omdat de nieuwe streamingdiensten zelfgemaakt content exclusief voor zichzelf houden. De contentschaarste zorgt er onder meer voor dat de rechten van nog beschikbare titels in enkele gevallen duurder wordt.

    NetflixreclameabonnementabonnementsprijsfilmsseriescontentonderzoekOTTonlinestreamingdienst

    Reacties