1. Nieuws

    ‘Reclame op zenders publieke omroep afschaffen’

    Als het aan NTR-directeur Paul Römer ligt, gaan publieke zenders in de toekomst zonder reclame uitzenden. Een nobel streven dat de zegen van veel kijkers krijgt. Maar er is ook een keerzijde.
    Jarco Kriek
    12 augustus 2017
    comments 18
    ‘Reclame op zenders publieke omroep afschaffen’
    Foto ANP

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) richt zich volgens Römer te veel op het bereiken van een groot aantal kijkers. Dat is volgens hem gedeeltelijk een commerciële afweging. Het bereiken van veel kijkers is namelijk goed voor de STER-inkomsten. "En juist de publieke omroep zou zo niet moeten denken", aldus Römer in een interview in De Telegraaf. Uit onderzoek van Ericsson blijkt de 56 procent van de Nederlanders bereid is meer te betalen voor een reclamevrije publieke omroep.

     

    Meer zendtijd

    Het afschaffen van reclame op publieke zenders levert twaalf procent extra zendtijd op. En daar zit een belangrijke keerzijde aan het plan van de NTR-directeur. Afschaffen van reclame zorgt er namelijk voor dat de NPO het met tweehonderd miljoen euro per jaar minder inkomsten dient te doen. Dat bedrag wordt jaarlijks via de STER geïncasseerd. Dit bedrag gaat niet rechtstreeks naar de NPO, maar vloeit naar de overheid. Deze geeft de NPO jaarlijks een vastgesteld budget. Die wordt natuurlijk minder als de STER-inkomsten wegvallen. Een reclamevrije publieke omroep dient dus méér zendtijd te vullen met een fors minder budget. En het is nog maar de vraag of de Nederlandse kijker bereid is om zoveel meer voor een reclamevrije publieke omroep te betalen om het gat van het wegvallen van de STER-inkomsten volledig te dekken.

    NPOpublieke omroepSTERreclameNTRzendtijd

    Reacties

  1. TV-TIP VTBL

    VTBL
    RTL 7 om 20:00 uur
    Hmbrt Tn, Th Jnssn en Jmm Fld Hsslbnk zijn de kopstukken van de nieuwe voetbaltalkshow VTBL. Want over het spel kan niet genoeg worden gebakkeleid. Minder bekend, wel aan tafel: journalisten Bart Nolles en Simon Zijlemans. Ze bespreken alles van Vitesse tot de Europese voetbalvelden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES INSTANT FAMILY

      Als Pete (Mark Wahlberg) en Ellie (Rose Byrne) een gezin willen stichten, komen ze in de wereld van adoptie terecht. Wanneer ze de rebelse vijftienjarige Lizzy en haar jongere broer en zus leren kennen, krijgt het stel onverwacht in één keer drie kinderen. Dit brengt niet alleen moeilijke situaties met zich mee maar ook grappige en ontroerende momenten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP A Good Day to Die Hard

    A Good Day to Die Hard
    Veronica om 20:30 uur
    De New Yorkse agent John McClane (Bruce Willis) steekt voor het eerst de grens over om zijn zoon uit een gevangenis in Moskou te halen. Hij steekt de oceaan over om daar de boel aan gort te scheuren en te schieten. Net als zijn voorgangers is de film weer tot de nok toe gevuld met actie.

    Interview