Reclamebeleid NPO onder Haags politiek vuur

Het reclamebeleid van NPO rond Op1 heeft tot verontwaardigde reacties bij politieke partijen geleid. De Telegraaf berekende – ‘op een bierviltje’ zoals journalist Rob Goossens zelf in RTL Boulevard liet weten – dat twee weken geen reclame voor het programma uitzenden reclameverkoper STER ongeveer 700.000 aan inkomsten heeft ontnomen. De vraag is of dit volledige bedrag verloren is gegaan. NPO heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid gehad om te schuiven met reclamezendtijd. Hierdoor konden overige reclameblokken gedurende de avond langer gemaakt worden.
NPO niet geliefd in Den Haag
Ondanks dat niet exact gezegd kan worden of en zo ja hoeveel het reclamebeleid van NPO rond Op1 in de afgelopen twee weken heeft gekost, staat een deel van politiek Den Haag op de achterste poten. VVD-Kamerlid Zohair El Yassini over de mogelijk gederfde inkomsten: "Die consequentie is dan ook voor hen. Als ze straks geld tekort komen, moeten ze niet hun handje ophouden. Dit vergeten we niet", in een reactie tegen Algemeen Dagblad. CDA-Kamerlid Harry van der Molen over de kwestie: "Eerst zeg je als publieke omroep dat je het niet met minder reclame kunt doen en nu gooi je misschien wel een miljoen van je eigen geld weg voor talkshowoorlog. Ik begrijp dat oorlogen duur zijn – en de NPO lijkt de slag ook te winnen – maar het is wel opvallend als je je zo verzet tegen het reclameluw maken van de NPO."
Weer reclame
NPO heeft overigens besloten om vanaf maandag weer te beginnen met het uitzenden van reclame voor Op1. De late avond bij RTL 4 blijft overigens nog enkele maanden verstoken van reclame. De concurrerende talkshow Jinek blijft voorlopig reclamevrij. Op1 scoorde in de eerste twee weken betere kijkcijfers dan Jinek. Deze week wordt dus duidelijk of het schuiven met reclameblokken effect op de kijkcijfers heeft.