1. Nieuws

    Reclamebeleid NPO onder Haags politiek vuur

    Om de nieuwe late avond talkshow Op1 onder de aandacht van kijkers te brengen, besloot NPO om twee weken geen reclame voor het programma uit te zenden.
    Jarco Kriek
    19 january 2020
    comments 3
    NPO Op 1 Sophie Hilbrand
    Foto Brunopress

    Het reclamebeleid van NPO rond Op1 heeft tot verontwaardigde reacties bij politieke partijen geleid. De Telegraaf berekende – ‘op een bierviltje’ zoals journalist Rob Goossens zelf in RTL Boulevard liet weten – dat twee weken geen reclame voor het programma uitzenden reclameverkoper STER ongeveer 700.000 aan inkomsten heeft ontnomen. De vraag is of dit volledige bedrag verloren is gegaan. NPO heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid gehad om te schuiven met reclamezendtijd. Hierdoor konden overige reclameblokken gedurende de avond langer gemaakt worden.

     

    NPO niet geliefd in Den Haag

    Ondanks dat niet exact gezegd kan worden of en zo ja hoeveel het reclamebeleid van NPO rond Op1 in de afgelopen twee weken heeft gekost, staat een deel van politiek Den Haag op de achterste poten. VVD-Kamerlid Zohair El Yassini over de mogelijk gederfde inkomsten: "Die consequentie is dan ook voor hen. Als ze straks geld tekort komen, moeten ze niet hun handje ophouden. Dit vergeten we niet", in een reactie tegen Algemeen Dagblad. CDA-Kamerlid Harry van der Molen over de kwestie: "Eerst zeg je als publieke omroep dat je het niet met minder reclame kunt doen en nu gooi je misschien wel een miljoen van je eigen geld weg voor talkshowoorlog. Ik begrijp dat oorlogen duur zijn – en de NPO lijkt de slag ook te winnen – maar het is wel opvallend als je je zo verzet tegen het reclameluw maken van de NPO."

     

    Weer reclame

    NPO heeft overigens besloten om vanaf maandag weer te beginnen met het uitzenden van reclame voor Op1. De late avond bij RTL 4 blijft overigens nog enkele maanden verstoken van reclame. De concurrerende talkshow Jinek blijft voorlopig reclamevrij. Op1 scoorde in de eerste twee weken betere kijkcijfers dan Jinek. Deze week wordt dus duidelijk of het schuiven met reclameblokken effect op de kijkcijfers heeft.

    NPOpublieke omroepNPO 1Op 1STERreclamereclamevrijRTLRTL NederlandRTL 4JinekEva JinekpolitiekDen Haagmediatvtelevisie

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • The Miseducation of Cameron Post

      Win The Miseducation of Cameron Post

      Na de dood van haar ouders gaat Cameron Post bij haar conservatieve tante wonen. Wanneer ze op een schoolfeest zoenend met een meisje wordt betrapt, wordt ze naar een christelijk instituut gestuurd. Totaal TV mag bij CineMember vijf streamstarts weggeven voor deze winnaar van de Grand Jury Prize Sundance Filmfestival.

    TV-TIP My One & Only

    My One & Only
    RTL 8 om 20:29 uur
    Stephanie en Oliver doen mee aan het realityprogramma "The One" en proberen uit te vinden of ze voor elkaar bestemd zijn. Maar dan springt er een vonk over tussen Stephanie en de eigenaar van de ranch waar ze verblijven...

    TV-TIP Abandoned Engineering

    Abandoned Engineering
    Discovery om 20:30 uur
    De wereld staat vol met verlaten en verwaarloosde bouwwerken. Abandoned Engineering duikt in de geschiedenis van deze mysterieuze gebouwen.

    Interview

    • John Williams in Briljant!

      John Williams

      Briljant!

      In Briljant! pitchen creatieve geesten hun ideeën bij experts. Degene met ‘t meest briljante concept voor een beter, schoner en socialer Nederland, krijgt tienduizend euro.
      Reacties0 reactie(s)

    Superguide