Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Reclamebeleid NPO onder Haags politiek vuur

    Om de nieuwe late avond talkshow Op1 onder de aandacht van kijkers te brengen, besloot NPO om twee weken geen reclame voor het programma uit te zenden.
    Jarco Kriek
    19 january 2020
    comments 3
    NPO Op 1 Sophie Hilbrand
    Foto Brunopress

    Het reclamebeleid van NPO rond Op1 heeft tot verontwaardigde reacties bij politieke partijen geleid. De Telegraaf berekende – ‘op een bierviltje’ zoals journalist Rob Goossens zelf in RTL Boulevard liet weten – dat twee weken geen reclame voor het programma uitzenden reclameverkoper STER ongeveer 700.000 aan inkomsten heeft ontnomen. De vraag is of dit volledige bedrag verloren is gegaan. NPO heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid gehad om te schuiven met reclamezendtijd. Hierdoor konden overige reclameblokken gedurende de avond langer gemaakt worden.

     

    NPO niet geliefd in Den Haag

    Ondanks dat niet exact gezegd kan worden of en zo ja hoeveel het reclamebeleid van NPO rond Op1 in de afgelopen twee weken heeft gekost, staat een deel van politiek Den Haag op de achterste poten. VVD-Kamerlid Zohair El Yassini over de mogelijk gederfde inkomsten: "Die consequentie is dan ook voor hen. Als ze straks geld tekort komen, moeten ze niet hun handje ophouden. Dit vergeten we niet", in een reactie tegen Algemeen Dagblad. CDA-Kamerlid Harry van der Molen over de kwestie: "Eerst zeg je als publieke omroep dat je het niet met minder reclame kunt doen en nu gooi je misschien wel een miljoen van je eigen geld weg voor talkshowoorlog. Ik begrijp dat oorlogen duur zijn – en de NPO lijkt de slag ook te winnen – maar het is wel opvallend als je je zo verzet tegen het reclameluw maken van de NPO."

     

    Weer reclame

    NPO heeft overigens besloten om vanaf maandag weer te beginnen met het uitzenden van reclame voor Op1. De late avond bij RTL 4 blijft overigens nog enkele maanden verstoken van reclame. De concurrerende talkshow Jinek blijft voorlopig reclamevrij. Op1 scoorde in de eerste twee weken betere kijkcijfers dan Jinek. Deze week wordt dus duidelijk of het schuiven met reclameblokken effect op de kijkcijfers heeft.

    NPOpublieke omroepNPO 1Op 1STERreclamereclamevrijRTLRTL NederlandRTL 4JinekEva JinekpolitiekDen Haagmediatvtelevisie

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de streamstart voor Nomadland

      Pathé Thuis heeft Nomadland aan het aanbod toegevoegd, waarin Fern (Frances McDormand) na de economische ondergang van haar bedrijf op het platteland van Nevada, met een bus op pad gaat om de wereld te verkennen. Totaal TV mag de streamstart van deze Oscarwinnende dramafilm vijf keer weggeven.

    TV-TIP Vlaamse meiden die rijden

    Vlaamse meiden die rijden
    NPO 3 om 20:20 uur
    Net als in Nederland kruipen bij onze Zuiderburen ook steeds meer vrouwen achter het stuur van een grote vrachtwagen.

    TV-TIP Vera

    Vera
    RTL 8 om 20:28 uur
    Vera onderzoekt een dodelijke brand op een vakantiepark en wordt dit keer niet geholpen door Joe, maar door DS Aidan Healy.

    Interview

    • *

      Johan en Janneke Jelies

      Een huis vol

      Wie in de lockdown dacht een chaotisch huishouden te onderhouden, krabt zich bij het volgen van het elfkoppige nest van Johan en Janneke Jelies achter de oren. Een nieuw seizoen Een huis vol klopt aan de deur!
      Reacties0 reactie(s)