Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Reclamebeleid NPO onder Haags politiek vuur

    Om de nieuwe late avond talkshow Op1 onder de aandacht van kijkers te brengen, besloot NPO om twee weken geen reclame voor het programma uit te zenden.
    Jarco Kriek
    19 januari 2020
    comments 3
    NPO Op 1 Sophie Hilbrand
    Foto Brunopress

    Het reclamebeleid van NPO rond Op1 heeft tot verontwaardigde reacties bij politieke partijen geleid. De Telegraaf berekende – ‘op een bierviltje’ zoals journalist Rob Goossens zelf in RTL Boulevard liet weten – dat twee weken geen reclame voor het programma uitzenden reclameverkoper STER ongeveer 700.000 aan inkomsten heeft ontnomen. De vraag is of dit volledige bedrag verloren is gegaan. NPO heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid gehad om te schuiven met reclamezendtijd. Hierdoor konden overige reclameblokken gedurende de avond langer gemaakt worden.

     

    NPO niet geliefd in Den Haag

    Ondanks dat niet exact gezegd kan worden of en zo ja hoeveel het reclamebeleid van NPO rond Op1 in de afgelopen twee weken heeft gekost, staat een deel van politiek Den Haag op de achterste poten. VVD-Kamerlid Zohair El Yassini over de mogelijk gederfde inkomsten: "Die consequentie is dan ook voor hen. Als ze straks geld tekort komen, moeten ze niet hun handje ophouden. Dit vergeten we niet", in een reactie tegen Algemeen Dagblad. CDA-Kamerlid Harry van der Molen over de kwestie: "Eerst zeg je als publieke omroep dat je het niet met minder reclame kunt doen en nu gooi je misschien wel een miljoen van je eigen geld weg voor talkshowoorlog. Ik begrijp dat oorlogen duur zijn – en de NPO lijkt de slag ook te winnen – maar het is wel opvallend als je je zo verzet tegen het reclameluw maken van de NPO."

     

    Weer reclame

    NPO heeft overigens besloten om vanaf maandag weer te beginnen met het uitzenden van reclame voor Op1. De late avond bij RTL 4 blijft overigens nog enkele maanden verstoken van reclame. De concurrerende talkshow Jinek blijft voorlopig reclamevrij. Op1 scoorde in de eerste twee weken betere kijkcijfers dan Jinek. Deze week wordt dus duidelijk of het schuiven met reclameblokken effect op de kijkcijfers heeft.

    NPOpublieke omroepNPO 1Op 1STERreclamereclamevrijRTLRTL NederlandRTL 4JinekEva JinekpolitiekDen Haagmediatvtelevisie

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)