Reclamevrije films zonder extra abonnement
FilmBox is geen onbekende naam in tv-land. Vooral in Centraal- en Oost-Europa is het een sterke merknaam van SPI International. Het Nederlandse FilmBox heeft een eigen programmering. “De inhoud is specifiek gelicenseerd voor de Nederlandse markt en totaal verschillend van de FilmBox-zenders die in een aantal andere landen worden doorgegeven”, vertelt Jeroen Bergman, in Nederland verantwoordelijk voor Film1 en FilmBox. FilmBox is namelijk het broertje van betaalzender Film1, dat eveneens eigendom is van SPI International. “De overeenkomst zit in het logo en de visuele identiteit van het merk.”
Onze eerste vraag in het gesprek dat we met Jeroen Bergman hadden is dan ook waarom FilmBox naast Film1 in de markt wordt gezet. Bergman: “FilmBox wordt specifiek gemaakt om Film1 te ondersteunen. Het unieke voordeel van de zender is de mogelijkheid om films te kijken zonder reclameonderbreking, en zonder daarvoor een speciaal abonnement af te sluiten. Dit is ongetwijfeld een gat in de huidige kijkersmarkt. Film1 biedt het voordeel van reclamevrij kijken al jaren, maar de noodzaak om je separaat te abonneren maakt Film1 per definitie een nicheproduct. In tegenstelling tot FilmBox biedt Film1 een veel completer aanbod: honderden films on demand en vier lineaire zenders die georganiseerd zijn naar thema (Première, Action, Drama, Family). FilmBox biedt haar titels alleen lineair aan, niet on demand. De films op Film1 zijn recenter en een groot gedeelte wordt exclusief voor vertoning op Film1 aangekocht. Bij een film die aangekocht is voor beide zenders, zit er vaak een jaar tussen de première op Film1 en de eerste uitzending op FilmBox. We zullen ook op de FilmBox-zender kijkers proberen te overtuigen zich op Film1 te abonneren.”
Waarom is er gekozen voor de internationale merknaam FilmBox, en niet voor een geheel nieuwe zendernaam die specifiek in Nederland wordt gebruikt?
“We willen graag een filmmerk neerzetten dat niet meteen doet denken aan Film1, omdat het belangrijk is dat de Nederlandse consument begrijpt wat de verschillen zijn tussen FilmBox en Film1. FilmBox is al jaren een gevestigde naam en heeft een trouwe aanhang in een groot aantal Europese landen, maar is in Nederland nog helemaal nieuw. FilmBox stelt Nederlandse kijkers in de gelegenheid om kwalitatieve entertainmentcontent te kijken zonder reclameonderbrekingen tijdens de films. De naam FilmBox werd in Nederland in uitgebreid vooronderzoek onmiddellijk begrepen door respondenten en we kunnen de bestaande logo’s, jingles en graphics gebruiken zonder ze aan te hoeven passen voor de Nederlandse zender.”
Op welke doelgroep richt FilmBox zich?
“Die is vrij breed, net als die voor Film1. We mikken op mensen die graag een film kijken op televisie, maar dan zonder reclameonderbrekingen – en dat geldt gelukkig voor heel veel mensen.”
FilmBox is nu alleen nog via Canal Digitaal via satelliet beschikbaar. Komt de zender ook bij andere distributeurs in het zenderaanbod?
“Vanaf de overname van Film1 door SPI in de zomer van 2019 zijn we in gesprek met alle grotere distributeurs om de combinatie FilmBox/Film1 in Nederland aan te bieden. We zijn Canal Digitaal bijzonder erkentelijk dat ze als eerste hebben besloten om hierin met ons samen te werken. We verwachten dat het door deze doorbraak een stuk makkelijker zal worden om ook andere distributeurs te overtuigen van de voordelen van het toevoegen van FilmBox.”
Hoe wil je er zorg voor dragen dat FilmBox én Film1 samen succesvol kunnen zijn?
“Het FilmBox-concept is specifiek bedoeld voor brede doorgifte, dus we mikken echt op het basispakket. FilmBox zendt reclame uit tussen films en afleveringen, maar onderbreekt
programma’s niet voor reclame. Overigens worden deze blokken ook intensief gebruikt om Film1 te promoten, wat de reclame aantrekkelijker maakt voor de kijker. Bij de lancering worden er sowieso geen reclameboodschappen voor derden uitgezonden – dat komt naar verwachting over enkele maanden.”
Wat kan de kijker verwachten als deze op FilmBox afstemt?
“Zoals de naam al aangeeft zenden we voornamelijk films uit. In tegenstelling tot Film1 zal FilmBox ook in zekere mate tv-series uitzenden – met als grote eerste naam Narcos, dat op FilmBox zijn lineaire première in Nederland krijgt. FilmBox richt zich op speelfilms uit de afgelopen twintig jaar, variërend van grote Hollywoodproducties als Erin Brockovich tot hooggewaardeerde arthouse als Shoplifters. De belangrijkste film zie je dagelijks om half negen en iedere maandagavond doen we daar een schepje bovenop met de Film van de Week: een eenmalige vertoning van een film die recent op Film1 in première is gegaan, zoals de actiefilm Crypto of het romantische drama 10 Things We Should Do Before We Break Up. Daarnaast plannen we op vrijdag een vaste horroravond, met drie huiveringwekkende titels achter elkaar. Terwijl op weekdagen de focus overdag op recente televisiefilms zal liggen, worden op zaterdag, zondag en woensdagmiddag familiefilms geprogrammeerd. In het weekend is er het kids block, gevolgd door een hooggewaardeerde filmklassieker, zoals Lawrence of Arabia of Close Encounters of the Third Kind.”