Regel als vaste klant van Ziggo en KPN zelf je korting
Zo heeft Ziggo op dit moment een promotionele actie waarbij nieuwe klanten de eerste vier maanden een Alles-in-1-abonnement voor de helft van de prijs geleverd krijgen. Het geklaag van trouwe vaste klanten van dit kabelbedrijf is wellicht begrijpelijk. Maar deze klanten kunnen zelf iets aan deze situatie doen. Wie buiten de eerste vaste contractperiode – van meestal 12 maanden – valt, kan namelijk het abonnement met een opzegtermijn van een maand beëindigen. En hier liggen kansen voor de consument.
Retentie
Bedrijven als Ziggo en KPN zijn namelijk niet alleen op zoek naar nieuwe klanten. Voor hen is het behouden van klanten ook belangrijk, zo niet belangrijker. Het is niet voor niets dat Ziggo alle klanten het eigen sportkanaal Ziggo Sport zonder meerkosten levert. En KPN dit sinds kort met het voetbalkanaal FOX Sports 1 doet. Aanbieders van de vaste diensten tv en internet doen er dus alles aan om klanten die hen vaarwel willen zeggen op andere gedachten te brengen. Zogenaamde retentieafdelingen zijn hier speciaal voor opgezet. In bepaalde gevallen zal een aanbieder een klant die aangeeft zijn abonnement op te zeggen proberen over te halen om van dit voornemen af te stappen. Ze krijgen vaak kortingen op het afgenomen abonnement of gratis abonnementen van premium betaalzenders zoals Ziggo Sport Totaal en FOX Sports aangeboden. Wel moet dan het abonnement vernieuwd worden. Hierdoor ontstaat een nieuwe vaste contractperiode van meestal 12 maanden. In ruil voor de korting krijgt de aanbieder dus de zekerheid dat de betreffende klant voor een bepaalde termijn nog de afgesproken diensten blijft afnemen.
Jaarlijkse korting
Steeds meer Nederlanders wijzen hun aanbieder jaarlijks op de mogelijkheid dat ze naar een concurrent over kunnen stappen. Ze incasseren op deze manier elk jaar een korting die al snel tot meer dan honderd euro op jaarbasis kan oplopen. Hou er wel rekening mee dat een aanbieder niet verplicht is om een zogenaamd retentieaanbod aan klanten aan te bieden. Het is dus geen vaststaand gegeven dat een aanbieder een korting geeft als wordt gezegd dat het abonnement wordt opgezegd.
Nieuw abonnement
En ander addertje onder het gras is de abonnementsvorm. Veel vaste klanten van een aanbieder hebben een oudere abonnementsvorm die niet meer door de aanbieder wordt geleverd. Bij het aangaan van een nieuw abonnement wordt hierdoor direct overgestapt naar de nieuwe abonnementsvormen en hieraan gekoppelde voorwaarden. Zo kan bijvoorbeeld bij het nieuwe abonnement een bruikleendecoder verplicht worden, zijn smartcards niet of in mindere aantallen bruikbaar of worden bepaalde premium betaalzenders niet standaard meer bij het abonnement geleverd.