‘Regelgeving exclusieve content nodig’

NLconnect is een belangenvereniging die opkomt voor de belangen van twaalf multimedia-aanbieders in Nederland. Onder meer Delta en Stichting Kabel Veendam (SKV) zijn leden van NLconnect. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) biedt marktpartijen op dit moment de mogelijkheid om deel te nemen aan een consultatie met betrekking tot quad play en exclusieve content. Bij quad play worden triple play-diensten via een vast netwerk met mobiele diensten in één abonnementsvorm gecombineerd. Exclusieve content is content dat alleen bij een bepaalde aanbieder aan klanten wordt aangeboden. Vooral KPN en VodafoneZiggo, waarvan kabelbedrijf Ziggo onderdeel is, profileren zich in Nederland als aanbieders van exclusieve content.
Marktverstoring
KPN biedt eigen series en programma’s via het platform KPN Presenteert als exclusieve content aan. Ziggo biedt klanten gratis het sportkanaal Ziggo Sport Kanaal 14 en films en series van HBO als exclusieve content. Ziggo Sport is overigens bij andere aanbieders wel als betaalzender beschikbaar maar hiervoor dienen klanten een abonnement van rond de vijftien euro per maand af te sluiten. NLconnect vindt het aanbieden van exclusieve content door KPN en VodafoneZiggo een vorm van misbruik van marktmacht. Het pleit er bij ACM dan ook voor zogenaamde must offer-regels in te stellen. Aanbieders van exclusieve content moeten door deze regels verplicht worden om hun exclusieve content tegen gelijkwaardige voorwaarden aan alle andere aanbieders beschikbaar te stellen. Op deze manier moet de achterstand die zich volgens de belangenvereniging op dit moment voor consumenten en kleinere aanbieders voordoet tot het verleden gaan behoren.