1. Nieuws

    Reggefiber wint glasvezel woordstrijd van Ziggo

    Het college van beroep van de Stichting Reclame Code heeft glasvezelexploitant Reggefiber als winnaar in een woordstrijd met kabelbedrijf Ziggo aangewezen.
    Jarco Kriek
    6 februari 2014
    comments 21
    Reggefiber wint glasvezel woordstrijd van Ziggo
    Foto: ANP

    Het college van beroep van de Stichting Reclame Code heeft glasvezelexploitant Reggefiber als winnaar in een woordstrijd met kabelbedrijf Ziggo aangewezen.

    Reggefiber stapte naar de Stichting Reclame Code om Ziggo op de vingers te tikken en te voorkomen dat Ziggo het woord glasvezelkabelnetwerk nog in reclamecampagnes mag gebruiken. Dat lijkt overigens niet te lukken. Ziggo laat in een reactie weten dat het de term glasvezelkabelnetwerk blijft gebruiken. Omdat het netwerk van Ziggo een gecombineerd glasvezel/coax-netwerk is, is deze omschrijving volgens het kabelbedrijf gerechtvaardigd. Alleen in het laatste kleine deel naar de consument gebruikt Ziggo in haar netwerk de coaxkabel. Bij alle verbindingen naar wijkcentrales maakt het kabelbedrijf van glasvezelverbindingen gebruik. Hierdoor bestaat het Ziggo-netwerk voor 98 procent uit glasvezel. Ziggo kan de uitspraak van de reclame Code Commissie naast zich neerleggen omdat deze niet bindend is.

    Verschillende netwerken

    Ziggo wordt door de Reclame Code Commissie vooral op de vingers getikt door in de zogenaamde Overbodig-campagne in delen in het Ziggo verzorgingsgebied waar Reggefiber glasvezelnetwerk wil aanbrengen het woord glasvezelnetkabelnetwerk in een flyer gebruikt. Uit overige teksten in deze flyer kan de indruk ontstaan dat het glasvezelnetwerk van Reggefiber niet verschilt met het bestaande Ziggo-kabelnetwerk. De Reclame Code Commissie stelt echter dat er een duidelijk verschil tussen de netwerken is omdat het netwerk van Reggefiber voor honderd procent uit glasvezel bestaat.

    Open netwerk

    De Reclame Code Commissie concludeert verder dat de consument via de glasvezelnetwerken van Reggefiber echt keuzevrijheid heeft omdat dit een open netwerk is waarop verschillende serviceproviders diensten kunnen aanbieden. Ziggo stelde in de bewuste campagne dat de keuzevrijheid beperkt was doordat veel beschikbare glasvezelserviceproviders op Reggefiber glasvezelnetwerken feitelijk eigendom van KPN zijn.

    ReggefiberglasvezelZiggokabelReclame Code CommisieglasvezelnetwerkkabelnetwerlglasvezelkabelnetwerkFttFFiber to the HomeTilburgKPNInteractieve TVXS4AllTelfortGlashart MediaVodafoneTele2ConceptsEdutelFieberFypeHelden van NUKickXLLijbrandtLijbrandt TelecomONOnsBrabantNetScarletSolconTweakXMS

    Reacties

  1. TV-TIP De Slimste Mens

    De Slimste Mens
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wie krijgt straks door titelhouder Roelof de Vries de wisseltrofee in zijn of haar handen gedrukt? Het is tijd voor de finale van deze spelshow vol kennis, algemene ontwikkeling, associatief en strategisch denken. Philip Freriks houdt de deelnemers in het gareel.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES INSTANT FAMILY

      Als Pete (Mark Wahlberg) en Ellie (Rose Byrne) een gezin willen stichten, komen ze in de wereld van adoptie terecht. Wanneer ze de rebelse vijftienjarige Lizzy en haar jongere broer en zus leren kennen, krijgt het stel onverwacht in één keer drie kinderen. Dit brengt niet alleen moeilijke situaties met zich mee maar ook grappige en ontroerende momenten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP The Voice of Holland

    The Voice of Holland
    RTL 4 om 20:30 uur
    Deelnemers van The Voice krijgen het zwaar te verduren: eerst The Battles, nu The Knockouts. Iedere coach mag vijf oogappels meenemen naar de volgende ronde. Wie weten het zonder blauwe plekken en kleerscheuren tot de liveshows te schoppen?

    Interview