Regionale omroep minder bekeken: ondanks flinke subsidie halvering aantal kijkers

Uit onderzoek van De Telegraaf blijkt dat het aantal kijkers van de regionale tv-zenders in vijf jaar tijd is gehalveerd. In 2020 stemden maandelijks 1,6 miljoen Nederlanders af op een regionale zender. Dat aantal is dit jaar gedaald naar 834.000. Dit komt overeen met een marktaandeel dat nauwelijks een procent aantikt. Om dit beperkte marktaandeel te bereiken, verstoken de regionale omroepen gezamenlijk jaarlijks maar liefst 191 miljoen euro aan belastinggeld.
Op zoek naar kijkers
Er zijn twee uitzonderingen die positief genoemd kunnen worden. RTV Noord en Omroep Brabant komen binnen het regionale omroepland boven de middelmaat uit. Beide regionale tv-zenders bereiken in een maand tijd meer dan 100.000 kijkers. Dit is vooral voor RTV Noord een knappe prestatie omdat het aantal potentiële kijkers slechts 600.000 bedraagt. Voor Noord-Brabant staat de teller op 2,6 miljoen potentiële kijkers. Toch bereiken ook deze regionale zenders de kijker nauwelijks. Het matig scorende NPO 3 bereikt binnen een half uur gemiddeld evenveel kijkers als de regionale tv-zenders binnen een maand.
Tegenstrijdig
Volgens de regionale omroepen zelf is de situatie overigens een stuk rooskleuriger. Volgens onderzoek uitgevoerd door bureau Motivaction zou er zelfs sprake zijn van een toename van het aantal kijkers. Een uitkomst die haaks staat op de metingen van NMO die worden gezien als leidend voor de Nederlandse tv-markt en grotendeels bepalend voor de reclamemarkt.
Radio
De regionale radiozenders ontspringen de dans enigszins. Het aantal luisteraars is de afgelopen vijf jaar wel een beetje gedaald, maar inmiddels is die daling gestabiliseerd. In het eerste deel van dit jaar ligt het marktaandeel zelfs een fractie hoger. Het huidige marktaandeel van regionale radio bedraagt 6,1 procent tegen 6 procent vorig jaar. Dit aandeel is dus veel hoger dan het marktaandeel van de tv-zenders van de regionale omroepen.










