RTL ziet reclame NPO liever helemaal verdwijnen

RTL Nederland vindt het niet houdbaar dat de publieke omroep naast de financiering uit belastinggelden ook advertentie-inkomsten binnenhaalt. De topman van het bedrijf wil een 'eerlijker speelveld voor commerciële mediabedrijven' en gaat voorwaarden daarvoor spoedig bespreken met de verantwoordelijke minister van mediazaken Arie Slob. RTL vindt bovendien dat de politiek zich moet uitspreken over een heldere taakomschrijving van de publieke omroep. Al was het maar om herhaling te voorkomen van de gang van zaken bij de verwerving van sportrechten, waaronder het EK-voetbal.
Coalitie overweegt korting NPO te beperken
Als de wens van RTL Nederland uitkomt in de vorm zoals de topman van het bedrijf voor zich ziet, dan wordt het voortbestaan van alle huidige NPO-platformen in hun huidige vorm en opzet onhoudbaar. De NPO-top stelde deze week dat met de opgelegde bezuinigingen nu al de programmering op NPO 2 en NPO 3 fors versoberd moet gaan worden. Coalitiepartijen CDA, CU en D66 hebben die roep gehoord en willen daarom als overgangsperiode nog een extra bedrag van dertig miljoen Euro vrijmaken. De VVD ziet daar niets in. Op Prinsjesdag wordt bekend hoe de coalitie de NPO-financiering definitief gaat regelen.