Satelliet nog verder onder druk door aanleg meer glasvezel

In Europa is vooral de Duitse markt belangrijk voor satellietbedrijf SES. De belangrijkste satellietpositie van Europa - de Astra1-positie - is vooral gevuld met zenders bestemd voor de Duitse tv- en radiomarkt. De satellietkijker in Nederland en België profiteert hiervan mee, omdat een belangrijk deel van de Duitse zenders ongecodeerd en dus gratis te bekijken is. Dit zijn juist zenders die veelal niet worden aangeboden door providers als Ziggo, KPN, Odido, Delta, Telenet en Proximus.
Meer glasvezel
In Duitsland is satelliet van oudsher een belangrijke manier om tv en radio te ontvangen. Maar net als in Nederland komt hier ook in Duitsland verandering in. De reden is dat ook in dat land de uitrol van glasvezel eindelijk in een versnelling is geraakt. De verwachting is dat aan het einde van dit jaar de helft van alle woningen in Duitsland toegang tot glasvezel heeft. Deutsche Telekom speelt een belangrijke rol bij de snellere uitrol van glasvezelnetwerken en zal dat ook na 2025 blijven doen.
Overeenkomsten
Het gaat echter nog wel enkele jaren duren voor het aanbod van ongecodeerde Duitse kanalen via de satelliet gaat slinken. Dit heeft onder meer met lopende huurovereenkomsten te maken. Zenders hebben met SES namelijk meerjarige huurovereenkomst voor bandbreedte afgesloten. Vooral commerciële zenders zullen aan het einde van deze overeenkomsten een kosten- en baten analyse maken waarbij wordt gekeken of de dure distributie via satelliet nog noodzakelijk is.