1. Nieuws

    Scherpere netprofilering kost Opium de kop

    Het wekelijkse cultuur- en kunstprogramma Opium verdwijnt van televisie. De uitzending past volgens de NPO niet meer bij de scherpere netprofilering van NPO 2.
    Jan-Hein Visser
    11 november 2015
    comments 8
    Scherpere netprofilering kost Opium de kop
    Foto: ANP
    Het wekelijkse cultuur- en kunstprogramma Opium verdwijnt van televisie. De uitzending past volgens de NPO niet meer bij de scherpere netprofilering van NPO 2.

    Na ruim zeven jaar is Opium op 10 december voor de laatste keer te zien op NPO 2. In samenspraak met producent Avrotros is wel afgesproken dat een nieuw alternatief programma terugkomt. De beslissing is na overleg met de Avrotros genomen door de netmanager. Het schrappen van Opium is deel van de strategie om de verschillende netten meer profiel te geven. "NPO 1 is het gesprek van de dag, NPO 2 gaat over de verbeelding."

    Cornald Maas teleurgesteld

    Presentator Cornald Maas reageert teleurgesteld op het nieuws. Volgens hem was Opium het enige 'agenderende' programma over kunst en cultuur op televisie. Maas is wel blij dat Avrotros een vervangend programma mag gaan brengen. De omroep was zelf ook graag ermee doorgegaan, maar respecteert de keuze van de NPO. Een nieuw programma moet zich meer richten op podiumkunsten en ook reportages gaan brengen.
    OpiumNPO 2AvrotrosCultuurKunstCornald Maas

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:15 uur
    Nairo Quintana werkt weer aan zijn grote doel: de Tourwinst. Toch doemt er een probleem op. Movistar heeft zich versterkt met Mikel Landa, vorig jaar de rebel van Sky. Dan heeft de ploeg dus het paard van Troje binnengehaald, want Landa gaat: ‘nooit meer voor een kopman werken’. Wat zal dat opleveren in de eerste bergetappe.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP Het gevoel van De Vierdaagse

    Het gevoel van De Vierdaagse
    NPO 1 om 19:10 uur
    Als Fons de Poel aan de Vierdaagse denkt, krijgt hij kriebels in het vooronder. Als rasechte Nijmegenaar (in 2003 maakte hij nog het singeltje ‘Go NEC, We Gaan Europa in’) kan hij het gevoel van de Vierdaagse pas écht overbrengen. Hij weet namelijk precies wanneer de wandelaars hun brandpunt bereiken.