Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Screenforce: reclame op Nederlandse zenders binnen de perken

    Dat de Nederlandse kijker de herhaalde onderbrekingen van programma’s voor reclame steeds irritanter begint te vinden, wordt steeds meer duidelijk. Maar tv-zenders overtreden de wet niet.
    Jarco Kriek
    10 januari 2019
    comments 4
    Screenforce: reclame op Nederlandse zenders binnen de perken
    Foto ANP

    De eerder door Totaal TV aangehaalde versoepeling van de reclameregels door de Europese Commissie gelden op dit moment volgens Michel van der Voort van Screenforce nog niet in Nederland. De Europese Commissie heeft de wetswijziging weliswaar goedgekeurd, maar deze moet op nationaal niveau nog geïmplementeerd worden. Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie die adverteerders en mediabureaus van advies voorziet.

     

    Nog meer reclame?

    Dat de nieuwe Europese reclameregels nog niet in Nederland in werking zijn, betekent dat de kijker binnen de primetime uren mogelijk nog meer reclame staat te wachten. Natuurlijk betekent de mogelijkheid om iets te mogen doen zeker niet dat tv-zenders daadwerkelijk meer reclame gaan uitzenden. Het is voor tv-zenders belangrijk dat de balans tussen functionaliteit en irritatie bij het uitzenden van reclame niet naar de kant van irritatie doorslaat. Vooral voor commerciële zenders zijn reclame-inkomsten een belangrijke inkomstenbron. Bij publieke omroep NPO is reclame zeker belangrijk, maar de belangrijkste inkomstenbron is subsidie van vele honderden miljoen euro’s per jaar die door elke Nederlander via belasting wordt betaald.

     

    Europese regels

    Michiel van der Voort van Screenforce zegt tegen Totaal TV dat implementatie van de nieuwe Europese reclameregels in Nederland nog enige tijd op zich laat wachten: "De nieuwe Europese mediawet zal de tv-zenders in de tweede helft van 2020 de mogelijkheid geven om de hoeveelheid reclame per uur te variëren. In het tijdvak van 18.00 tot 24.00 uur mag een zender gemiddeld 12 minuten aan reclame uitzenden, maar het aantal minuten reclame hoeft niet elk uur hetzelfde te zijn. Door afwijkingen in start- en eindtijden kan een reclameblok van het ene naar het andere uur schuiven. Dit is nu niet toegestaan, maar vanaf de tweede helft van 2020 wel."

     

    Addressable TV

    Ondanks de nieuw ruimere mogelijkheden lijkt een stortvloed van reclame op tv-zenders niet aannemelijk. "Ik verwacht niet da zenders over twee jaar massaal de reclameminuten gaan verschuiven naar uren waarin meer gekeken wordt. In de concurrentie met VOD-platforms is een juiste dosering van reclame essentieel. De toekomst met ‘Addressable TV’ zal het mogelijk maken om kijkers beter te targeten, waardoor reclames worden afgestemd op de kijker en reclame overkill voorkomen wordt", aldus Van der Voort.

    ScreenforcereclametvtelevisieNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpaTalpa TVTalpa NetworkEuropaEuropese CommissieEuropese UnieEUmediawetregelsregelgevingkijkertraditioneelonlineVODstreamingdienstenAddressable TV

    Reacties

  1. TV-TIP Reizen Waes: Wereldsteden

    Reizen Waes: Wereldsteden
    NPO 3 om 20:15 uur
    São Paulo hoort zonder twijfel thuis in het rijtje van bijzondere wereldsteden. Met meer dan 24 miljoen inwoners is São Paulo niet alleen de grootste stad van Brazilië, maar ook van het hele Zuid-Amerikaanse continent. De megastad draagt de toepasselijke bijnaam ‘selva de pedra’ of ‘de betonnen jungle’. Maar Tom ontdekt dat er ook in een betonwoestijn heel wat te beleven valt.

    TV-TIP Heel Holland Bakt

    Heel Holland Bakt
    NPO 1 om 20:23 uur
    De slingers zijn al opgehangen, maar van feest is bij de start van het finaleweekend nog geen sprake. Terwijl vreugde en verdriet om voorrang vechten, gaan de drie finalisten aan de slag met de technische opdracht: een teckel van chocolade, geïnspireerd op Nhaan, de blaffer van Janny. Het slotakkoord is het spektakelstuk, waarbij de finalisten diverse technieken moet laten zien. Wie bakt zich naar de Heel Holland bakt-bokaal?

    Interview

    • *

      Maarten Remmers

      Keuringsdienst van Waarde

      Verslaggever en researcher Maarten Remmers zoekt in Keuringsdienst van Waarde naar de verhalen achter producten.
      Reacties0 reactie(s)