Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Screenforce: reclame op Nederlandse zenders binnen de perken

    Dat de Nederlandse kijker de herhaalde onderbrekingen van programma’s voor reclame steeds irritanter begint te vinden, wordt steeds meer duidelijk. Maar tv-zenders overtreden de wet niet.
    Jarco Kriek
    10 january 2019
    comments 4
    Screenforce: reclame op Nederlandse zenders binnen de perken
    Foto ANP

    De eerder door Totaal TV aangehaalde versoepeling van de reclameregels door de Europese Commissie gelden op dit moment volgens Michel van der Voort van Screenforce nog niet in Nederland. De Europese Commissie heeft de wetswijziging weliswaar goedgekeurd, maar deze moet op nationaal niveau nog geïmplementeerd worden. Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie die adverteerders en mediabureaus van advies voorziet.

     

    Nog meer reclame?

    Dat de nieuwe Europese reclameregels nog niet in Nederland in werking zijn, betekent dat de kijker binnen de primetime uren mogelijk nog meer reclame staat te wachten. Natuurlijk betekent de mogelijkheid om iets te mogen doen zeker niet dat tv-zenders daadwerkelijk meer reclame gaan uitzenden. Het is voor tv-zenders belangrijk dat de balans tussen functionaliteit en irritatie bij het uitzenden van reclame niet naar de kant van irritatie doorslaat. Vooral voor commerciële zenders zijn reclame-inkomsten een belangrijke inkomstenbron. Bij publieke omroep NPO is reclame zeker belangrijk, maar de belangrijkste inkomstenbron is subsidie van vele honderden miljoen euro’s per jaar die door elke Nederlander via belasting wordt betaald.

     

    Europese regels

    Michiel van der Voort van Screenforce zegt tegen Totaal TV dat implementatie van de nieuwe Europese reclameregels in Nederland nog enige tijd op zich laat wachten: "De nieuwe Europese mediawet zal de tv-zenders in de tweede helft van 2020 de mogelijkheid geven om de hoeveelheid reclame per uur te variëren. In het tijdvak van 18.00 tot 24.00 uur mag een zender gemiddeld 12 minuten aan reclame uitzenden, maar het aantal minuten reclame hoeft niet elk uur hetzelfde te zijn. Door afwijkingen in start- en eindtijden kan een reclameblok van het ene naar het andere uur schuiven. Dit is nu niet toegestaan, maar vanaf de tweede helft van 2020 wel."

     

    Addressable TV

    Ondanks de nieuw ruimere mogelijkheden lijkt een stortvloed van reclame op tv-zenders niet aannemelijk. "Ik verwacht niet da zenders over twee jaar massaal de reclameminuten gaan verschuiven naar uren waarin meer gekeken wordt. In de concurrentie met VOD-platforms is een juiste dosering van reclame essentieel. De toekomst met ‘Addressable TV’ zal het mogelijk maken om kijkers beter te targeten, waardoor reclames worden afgestemd op de kijker en reclame overkill voorkomen wordt", aldus Van der Voort.

    ScreenforcereclametvtelevisieNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpaTalpa TVTalpa NetworkEuropaEuropese CommissieEuropese UnieEUmediawetregelsregelgevingkijkertraditioneelonlineVODstreamingdienstenAddressable TV

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Daniel Craig Collection

      Win de Daniel Craig Collection

      Daniel Craig kruipt dit jaar in No Time to Die voor de laatste keer in de huid van de geliefde geheime agent. De Daniel Craig Collection bundelt al zijn Bond-films tot dusver. Totaal TV mag deze boxset met Casino Royale, Quantum of Solace, Skyfall en Spectre drie keer weggeven.

    TV-TIP Demolition Man

    Demolition Man
    Veronica om 20:00 uur
    In 1996 worden een crimineel en een politieagent allebei ingevroren. In het jaar 2032 weet de crimineel te ontsnappen.

    TV-TIP Brigitte Kaandorp - Eh...

    Brigitte Kaandorp - Eh...
    SBS6 om 20:25 uur
    Brigitte Kaandorp is inmiddels alweer een paar jaartjes ouder en wijzer. Ze heeft voldoende hilarische verhalen te vertellen.

    Interview

    • Winston Gerschtanowitz in Marble Mania

      Winston Gerschtanowitz

      Marble Mania

      In de familieshow Marble Mania strijden drie BN’ers in verschillende behendigheidsspellen en spectaculaire knikkerraces tegen elkaar. Presentator Winston Gerschtanowitz staat de knikkeraars bij. De races worden van commentaar voorzien door Jack van Gelder. We spraken Winston over deze nieuwe show.
      Reacties0 reactie(s)