1. Nieuws

    Screenforce: reclame op Nederlandse zenders binnen de perken

    Dat de Nederlandse kijker de herhaalde onderbrekingen van programma’s voor reclame steeds irritanter begint te vinden, wordt steeds meer duidelijk. Maar tv-zenders overtreden de wet niet.
    Jarco Kriek
    10 januari 2019
    comments 4
    Screenforce: reclame op Nederlandse zenders binnen de perken
    Foto ANP

    De eerder door Totaal TV aangehaalde versoepeling van de reclameregels door de Europese Commissie gelden op dit moment volgens Michel van der Voort van Screenforce nog niet in Nederland. De Europese Commissie heeft de wetswijziging weliswaar goedgekeurd, maar deze moet op nationaal niveau nog geïmplementeerd worden. Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie die adverteerders en mediabureaus van advies voorziet.

     

    Nog meer reclame?

    Dat de nieuwe Europese reclameregels nog niet in Nederland in werking zijn, betekent dat de kijker binnen de primetime uren mogelijk nog meer reclame staat te wachten. Natuurlijk betekent de mogelijkheid om iets te mogen doen zeker niet dat tv-zenders daadwerkelijk meer reclame gaan uitzenden. Het is voor tv-zenders belangrijk dat de balans tussen functionaliteit en irritatie bij het uitzenden van reclame niet naar de kant van irritatie doorslaat. Vooral voor commerciële zenders zijn reclame-inkomsten een belangrijke inkomstenbron. Bij publieke omroep NPO is reclame zeker belangrijk, maar de belangrijkste inkomstenbron is subsidie van vele honderden miljoen euro’s per jaar die door elke Nederlander via belasting wordt betaald.

     

    Europese regels

    Michiel van der Voort van Screenforce zegt tegen Totaal TV dat implementatie van de nieuwe Europese reclameregels in Nederland nog enige tijd op zich laat wachten: "De nieuwe Europese mediawet zal de tv-zenders in de tweede helft van 2020 de mogelijkheid geven om de hoeveelheid reclame per uur te variëren. In het tijdvak van 18.00 tot 24.00 uur mag een zender gemiddeld 12 minuten aan reclame uitzenden, maar het aantal minuten reclame hoeft niet elk uur hetzelfde te zijn. Door afwijkingen in start- en eindtijden kan een reclameblok van het ene naar het andere uur schuiven. Dit is nu niet toegestaan, maar vanaf de tweede helft van 2020 wel."

     

    Addressable TV

    Ondanks de nieuw ruimere mogelijkheden lijkt een stortvloed van reclame op tv-zenders niet aannemelijk. "Ik verwacht niet da zenders over twee jaar massaal de reclameminuten gaan verschuiven naar uren waarin meer gekeken wordt. In de concurrentie met VOD-platforms is een juiste dosering van reclame essentieel. De toekomst met ‘Addressable TV’ zal het mogelijk maken om kijkers beter te targeten, waardoor reclames worden afgestemd op de kijker en reclame overkill voorkomen wordt", aldus Van der Voort.

    ScreenforcereclametvtelevisieNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpaTalpa TVTalpa NetworkEuropaEuropese CommissieEuropese UnieEUmediawetregelsregelgevingkijkertraditioneelonlineVODstreamingdienstenAddressable TV

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN FIGHTING WITH MY FAMILY

      Fighting with My Family is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de succesvolle WWE-worstelaar Paige. Wanneer zij en haar broer Zak de kans krijgen om auditie te doen voor WWE (World Wrestling Entertainment), grijpen ze deze unieke kans om hun stoutste dromen werkelijkheid te laten worden. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaarten voor deze dramafilm weggeven.

    TV-TIP De regels van Floor

    De regels van Floor
    NPO 3 om 09:10 uur
    De eigenwijze Floor krijgt in dit tweede seizoen een nieuw klasgenootje, dat voor het gemak ook Floor heet. Omdat haar ouders puissant rijk zijn, wordt ze 'Rijke Floor' genoemd en wordt Floor gedegradeerd tot 'Gewone Floor'. Daar is Floor het natuurlijk niet mee eens, dus gaat ze op zoek naar een nieuwe bijnaam. Makkelijker gezegd dan gedaan.

    TV-TIP Hoofdzaken

    Hoofdzaken
    NPO 3 om 18:15 uur
    In het hart van Breda staat de kapperszaak van Marko. Marko kan niet alleen goed overweg met kam en schaar, hij weet met zijn montere gebabbel ook het meest gesloten kinderboek te openen. In Hoofdzaken openbaren kinderen vanaf de kappersstoel hun diepste, en meest hilarische zielenroerselen.

    Interview

    • *

      Olav Mol

      Formule 1

      Met een tegensputterende Renault-motor kon Max Verstappen geen gooi naar de wereldtitel doen. Brengt zijn nieuwe Honda daar verandering in?
      Reacties0 reactie(s)