Serious Request kan NPO 3FM niet uit moeras trekken

Uit het luisteronderzoek over de maanden november en december blijkt dat NPO Radio 2 de grote winnaar is. Mede door de 'lijst der hitlijsten' Top 2000 steeg het marktaandeel in de laatste twee maanden van 2017 met maar liefst 4,8 procent naar 15,8 procent. Alleen de stijging die NPO Radio 2 beleefde, is al meer dan het totale marktaandeel van NPO 3FM. De Rode Kruis radio-actie die in voorgaande jaren voor een sterke groei van het marktaandeel zorgde, bleef dit jaar beperkt tot 0,2 procent. Hierdoor kwam het marktaandeel van NPO 3FM uiteindelijk uit op vier procent.
Talpa Radio
De zenders van Talpa Radio – het radiobedrijf van John de Mol – blijven goed presteren. Radio 538 verloor in de laatste maanden van het jaar weliswaar een marktaandeel van 1,1 procent, maar dat is een jaarlijks waarneembare terugval die gekoppeld kan worden aan de Top 2000 die op NPO Radio 2 wordt uitgezonden. Uiteindelijk is het overgebleven marktaandeel van 11,0 procent goed te noemen. Ook Radio 10 uit de Talpa-stal maakt goede tijden mee. Het marktaandeel steeg met 0,5 procent naar 7,8 procent en is hierdoor meer beluisterd dan Qmusic. In een jaar tijd is het marktaandeel van Radio 10 zelfs met 2,5 procent gestegen.